Wij zien regelmatig organisaties voorbij komen die omkomen in het werk en met spoed een paar extra handen, of specifieke kennis nodig hebben. Vaak wordt dan gedacht om een freelancer in te huren in plaats van een vaste werknemer, vanwege de contractuele- en soms financiële voordelen.
De voordelen die als eerste vaak oppoppen wanneer nagedacht wordt over een freelancer zijn:
- je kan eenvoudig een contract opstellen voor een exacte periode
- je hebt geen ‘last’ van belastingen en sociale premies
- je hoeft geen rekening te houden met vakantiedagen
- je hoeft niet te betalen bij ziekte
- je hoeft geen rekening te houden met ontslagrecht
Maar een samenwerking aangaan met een freelancer gaat veel verder dan dat. We hebben eens wat dieper gegraven bij de opdrachtgevers die actief zijn bij Jellow, en wat blijkt?
Bij de meeste opdrachtgevers (die vaker een freelancer hebben ingehuurd) gaat het in eerste instantie helemaal niet om die contractuele voordelen of om het verschil in kosten. Verreweg de belangrijkste reden van organisaties om een freelancer in te huren is dat zij behoefte hebben aan ervaring, kennis en passie van een specialist.
Ik wil graag een aantal redenen met jou delen die ik regelmatig voorbij zien komen. En natuurlijk hebben deze niet te maken met de contractuele- en financiële voordelen ;-). Hieronder vind je de 5 belangrijkste redenen waarom goede doelen en freelancers samenwerken.
-
Veel freelancers willen graag een (maatschappelijke) bijdrage leveren
Freelancers staan er om bekend dat zij hun opdrachtgevers zorgvuldig uitkiezen. Uit recent onderzoek van ABN Amro, waaraan 900 freelancers deelnamen, is onlangs gebleken dat freelancers veel waarde hechten aan zingeving. De opdracht(gever) moet namelijk niet alleen aansluiten bij de passie van de freelancer, maar moet ook een geloofwaardige boodschap dragen die aansluit bij die van professionals.
Daarnaast doen freelancers, net als grote bedrijven, ook aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zij vinden het belangrijk dat goede doelen en andere maatschappelijk verantwoorde organisaties mee kunnen profiteren van hun expertise. Denk hierbij aan Marketing, Communicatie, Projectmanagers en Fondsenwervers, maar ook aan HR, Finance en ICT.
Wanneer je het hebt over ‘impact’, dan ben je bij een freelancer dus aan het juiste adres.
-
Freelancers zijn experts
Freelancers zijn experts, daar kan je in principe vanuit gaan. Freelancers kiezen (vaak) een specialisme waarin zij veel interesse hebben en wat zij heel leuk vinden om te doen. Omdat zij vervolgens worden ingehuurd voor hun specialisme, gaan zij (in combinatie met ‘de freelancer is zijn/haar eigen imago’) heel gericht en gemotiveerd aan het werk.
Omdat het aantal freelancers in Nederland steeds verder groeit, zorgt dat er ook voor dat er veel meer ‘verschillende soorten’ freelancers zijn. Met ‘soorten’ bedoel ik de specifieke specialismen en vakgebieden waar een freelancer zijn of haar focus heeft. Freelancers die met ‘elkaar’ concurreren, gaan namelijk niet met prijzen stunten om een opdracht binnen te halen…nee, ze onderscheiden zich van elkaar door een niche te zoeken en zich nog meer te specialiseren. Zo vind je altijd hele gespecialiseerde freelancers voor een specifieke opdracht die jij hebt liggen.
-
Freelancers kunnen kennis overbrengen
Een freelancer doet kennis op tijdens elke opdracht die hij/zij uitvoert. Zeker wanneer een freelancer voor veel verschillende organisaties heeft gewerkt, heeft hij/zij zijn/haar expertise ingezet in verschillende situaties. Dit betekent dat de freelancer zeker een voorspelling kan doen, of een goede inschatting kan maken, over de benodigdheden van jouw organisatie.
Freelancers zijn ondernemers, vaak met liefde voor hun vak. De meesten zijn er dan ook niet vies van om deze kennis te delen met anderen, dus ook met opdrachtgevers en de werknemers van de opdrachtgevers. Het is daarom ook interessant voor een organisatie om niet alleen de freelancer om een opdracht te vervullen, maar ook om kennis over te brengen op de (werknemers van de) organisatie.
-
Freelancers hebben een ondernemende mindset
Waar vaste werknemers soms op cruise control kunnen staan, zijn freelancers steeds bezig om te kijken welke route het leukst, prettigst en het meest efficiënt is. Zij hebben daar natuurlijk ook de mogelijkheid toe, omdat ze eigen baas zijn. Dit betekent ook dat freelancers vaak op de hoogte zijn van de laatste handige tools en snufjes van het vak en ook steeds bezig zijn met ondernemen, ontwikkelen en groeien.
Een freelancer is zijn/haar eigen imago. Een goed uitgevoerde opdracht kan leiden tot een interessante nieuwe, tijdelijke opdracht. Elke opgeleverde opdracht komt vanuit hun eigen hand, wordt gekoppeld aan hun naam en vormt een bron van marketing, netwerk en nieuwe kansen.
-
Met freelancers bouw je aan en speel je in op de toekomst
Bovenstaande 4 redenen geven aan hoe freelancers jouw bedrijf kunnen helpen met hun ervaring, kennis, passie en specialisme. Deze vijfde reden is met een oog op de toekomst.
De flexeconomie is namelijk echt begonnen: De toekomst van zzp'ers (freelancers) ziet er goed uit. De toegevoegde waarde van zzp'ers is de laatste tien jaar toegenomen en de zzp'er heeft een grotere rol in de wereld van werk en economie dan ooit tevoren (ABN Amro / Adapt Groep, 2019).
Hierop inspelen kan je bijvoorbeeld doen – kort door de bocht – door jouw netwerk in kaart te brengen; door op tijd een freelance poule op te bouwen met freelancers die jij kent of waarmee je hebt samengewerkt; door jouw netwerk verder op te bouwen en/of door kennis te maken met het hebben van een flexibele schil.
Zodat jij straks niet zonder een flexibele freelance pool zit.
Hoe Jellow hierbij helpt:
“Jellow is een online freelance netwerk opgebouwd door bedrijven en freelancers, met als doel om sneller en eenvoudiger met elkaar in contact te komen zonder tussenkomst van een intermediair.”
Als onderdeel van Goede Doelen Nederland, krijg je als lid hiervan 50% korting op een Jellow Samen abonnement. Daarnaast mag je, als je een abonnement hebt afgesloten, twee goededoelenorganisaties uitkiezen met een A-, B- of C-Erkenning die kosteloos gebruik kunnen gaan maken van het hele Jellow netwerk. Zo ondersteunen de grotere organisaties de kleinere.
"Jellow is makkelijk én overzichtelijk. Mocht je ergens mee zitten dan staan de medewerkers van Jellow gelijk voor je klaar om te helpen waardoor je altijd een goede back-up hebt." – Laura Bierman, HR adviseur Longfonds
Kijk hier als je graag meer verhalen wil lezen van opdrachtgevers die samen met Jellow werken of hebben gewerkt!
Team Jellow reist door het land om persoonlijk kennis te maken met goede doelen. Graag plannen wij ook met jou een afspraak in. We geven je dan graag een rondleiding in het online netwerk van inmiddels 30.000+ freelancers. Je kan direct een afspraak maken door een mail te sturen naar Tom: [email protected], maar je mag ons natuurlijk ook altijd even bellen op +31 35 7370 352 voor al je (andere) vragen.