Ontvang je als freelancer een opdracht in Jellow? Dan is de kans groot dat je het gesprek aangaat met de CEO, directeur en/of eigenaar van een bedrijf. Ruim de helft van de actieve opdrachtgevers in Jellow zijn CEO’s. Dat blijkt uit eigen onderzoek van Jellow. Verrassend? Niet echt. Goed nieuws? Dat absoluut! Lees hieronder waarom.
Voornamelijk MKB bedrijven zoeken online naar freelancers
Het netwerk van Jellow is groot en divers. Met ruim 2.500 opdrachtgevers uit alle denkbare branches, waaronder een paar honderd bekende (internationale) namen zoals T-Mobile, Nederlandse Loterij, Mediahuis NL en Booking.com, bestaat het netwerk echter grotendeels uit MKB bedrijven met gemiddeld 2 tot 19 medewerkers. Deze bedrijven werken vaak zonder HR en/of recruitment verantwoordelijke, wat betekent dat de CEO zelf de telefoon oppakt en/of Google raadpleegt voor de beste freelance database.
Bovendien is de CEO goed op de hoogte van de freelance behoefte binnen de organisatie en zal hij of zij bij voorkeur ook de interviews met kandidaten afnemen. CEO’s zij hierdoor in staat om snel een project van de grond te krijgen.
Meer dan de helft zoekt hoofdzakelijk specialistische kennis
En zodra de zoektocht begint, dan heeft dat voor meer dan de helft van de opdrachtgevers (55.9%) te maken met een tekort aan specialistische kennis binnen de organisatie. Dat was bij de opkomst van de freelancer (in de jaren ‘80) nog wel anders. Toentertijd zocht men voornamelijk naar freelancers wegens tijdelijke pieken in de hoeveelheid werk, beter bekend als ‘piek en ziek’ momenten. Momenteel zoekt ‘slechts’ 22,4% van de opdrachtgevers naar een freeelancers wegens een piek of ziekte moment. Onlangs werd overigens bekend dat veel opdrachtgevers sinds de coronacrisis vooral op zoek zijn naar online specialisten en developers.
Geldt dit ook voor andere platformen dan Jellow?
Dat valt moeilijk te zeggen. Het gedrag van CEO’s in Jellow is deels gecreëerd door ons eigen concept: een platform waar intermediairs niet worden toegelaten.
Op andere (openbare) platformen krijgen intermediairs wel een podium, wat betekent dat de kans ook groot is dat je niet met een CEO het gesprek aangaat, maar juist met een externe recruiter die is ingeschakeld door de CEO. In het gesprek krijg je vaak niet te horen om welke opdrachtgever het gaat, tot grote ergernis van de freelancer. Je wilt natuurlijk wel precies weten bij wie je gaat solliciteren.
Goed nieuws? Zeker weten!
Wij zijn blij met deze proactieve CEO’s in Jellow. Het zegt absoluut iets over de arbeidsmarkt, waarin CEO’s rechtstreeks contact willen met freelancers die over specialistische kennis beschikken.
Hopelijk kunnen we het acquisitie stuk voor de freelancer een beetje leuker maken, want we kunnen ons voorstellen dat veel freelancers na al die jaren wel eens klaar zijn met al die tussenschakels.
We zijn trots en hopen dat we een steentje bij kunnen dragen aan een transparante samenwerking tussen opdrachtgevers en freelancers. Er is in ieder geval één ding zeker – met Jellow zetten we de freelancemarkt op zijn kop. En daar doen we het voor!