Mediahuis Nederland gebruikt bijna geen bemiddelaars meer als het mediabedrijf freelancers wil vinden, vertelt HR-expert Roy Spaan. Zelf je externe specialisten vinden, hoe doe je dat?
De juiste freelancers aantrekken is niet makkelijk, weet Roy Spaan van Mediahuis Nederland. Maar volgens hem is dat geen reden waarom je zou moeten samenwerken met bemiddelingsbureaus. Zeker niet als jouw bedrijf sterke merken vertegenwoordigt, zoals De Telegraaf, VROUW, Privé, GroupDeal, NSMBL en Dumpert.
Spaan was tot afgelopen maart specifiek verantwoordelijk voor externe inhuur bij het bedrijf, nu combineert hij deze werkzaamheden met alle HR-activiteiten op het gebied van in-, door- en uitstroom bij Mediahuis Nederland. Dit bedrijf is onderdeel van de Belgische moedermaatschappij Mediahuis en was voorheen bekend als de Telegraaf Mediagroep.
Blije freelancers
De uitgever heeft zo’n 1200 medewerkers en daarbij werkt Mediahuis heel regelmatig met externe experts. De redacties regelen meestal zelf hun journalisten en redacteuren. Samen met de afdeling recruitment houdt Spaan zich vooral bezig met de werving van alle andere freelancers, bijvoorbeeld softwareontwikkelaars, productowners en marketeers.
“Ik vroeg de intermediairs wat zij nou precies deden voor die pakweg tien euro extra per uur”
Toen Spaan vier jaar geleden begon bij Mediahuis, werkte het bedrijf heel vaak samen met zzp- en freelance bemiddelaars om specialisten te vinden. “Ik vroeg de intermediairs wat zij nou precies deden voor die pakweg tien euro extra per uur”, zegt hij. “Wat voegt zo’n bureau toe aan de relatie? Wat mij betreft veel te weinig. We besloten toen dat we liever iets meer betalen aan een blije freelancer, dan een bureau.”
Hij zag meer voordelen. “Zelfstandigen willen liever korte lijntjes met hun opdrachtgever en door het zelf te doen, kunnen we beter gebruik maken van ons merk”, legt hij uit. “Bovendien krijg je van een bureau meestal maar drie kandidaten om uit te kiezen. Nu hebben we er tientallen. Ik besloot: het trucje van de bureaus, dat kunnen wij ook. Beter zelfs.”
‘Kwestie van doen’
Dat ging niet meteen vanzelf. “We hebben de deur opengezet en al onze vacatures geplaatst op websites voor freelancers. Dat werkte vaak niet, er waren maar weinig freelancers die hun hand opstaken om bij ons te komen werken.”
Daarom begon de recruitmentafdeling met actieve benadering van de zzp’ers, vertelt Spaan. “We hebben binnen het bedrijf namelijk al een sterk eigen recruitmentapparaat. Waarom zou je dat alleen gebruiken voor vaste krachten? We besloten dat het niet uitmaakt of je een vaste of tijdelijke medewerker zoekt.”
Daarbij begon het team met sourcing via Linkedin. “Gewoon de freelancers aanspreken, proactief benaderen”, vertelt hij. “Het is uiteindelijk een kwestie van doen.”
Pool opbouwen
Spaan en zijn collega’s gebruiken daarbij ook allerlei tools. Zo werken ze sinds 8 maanden met Jellow, het online freelanceplatform waar Mediahuis een strategische samenwerking mee heeft. “Het platform helpt ons niet alleen freelancers te vinden, maar ook om ze dichtbij te houden”, vertelt hij. “Je kunt met Jellow namelijk een pool opbouwen. Voor ons en voor de freelancers heel interessant, want wij kunnen ze vaak meer bieden dan die ene klus.”
Dat is een van de redenen waarom professionals graag voor Mediahuis werken, zegt Spaan. “We zijn een grote groep en dat biedt mogelijkheden voor freelancers om zich te ontwikkelen. Daar heeft HR dan ook aandacht voor. Ik ben ervan overtuigd dat elkaar vinden het minst spannend is. De echte uitdaging is zorgen dat je elkaar vaker weet te vinden dan die ene keer.”