De huidige situatie geeft voor veel freelancers ruimte, rust en tijd om extra vaardigheden bij te leren. En dat is ook wat 75,4% van de freelancers nu aan het doen is!
De huidige situatie rondom corona geeft veel mensen de ruimte om na te denken over waar hij/zij nu eigenlijk mee bezig is. Zit je wel op de juiste plek? Vind je jouw werk nog helemaal je-van-het? En daarnaast geeft het voor veel mensen rust, ruimte en tijd om extra vaardigheden bij te leren. En dat is ook wat 75,4% van de freelancers aan het doen is.
We hebben freelancers de volgende stelling voorgelegd: “Ik maak gebruik van de huidige situatie om me (bij) te scholen. Hierop gaf 75,4% aan dat zij hier inderdaad nu hard mee aan de slag zijn. Sommige geven aan dat zij eigenlijk al aan het bijscholen waren, maar dat de huidige situatie ervoor gezorgd heeft dat dit in een stroomversnelling plaatsvond.
“Stilstand is hoe dan ook achteruitgang”
Andere redenen zijn:
- Online marketing is juist nu belangrijk, tijd om me daarin te verdiepen
- Ik heb nu eindelijk tijd om mezelf bij te scholen
- Gedwongen thuisblijven betekent weinig netwerken en dat maakt het lastig om opdrachten te werven. Tijd om te upskillen!
- Er is nu een groter aanbod, waardoor opdrachtgevers kieskeuriger zijn. Nu is een goed moment om na te gaan of de huidige kennis nog voldoende aansluit op de markt.
- Doordat alles digitaal is, is de tijdsbesteding effectiever. Dat biedt ruimte voor scholing.
“Op je kont zitten en Netflix kijken is niet het antwoord als je geen werk hebt”
De redenen waarom 24,6% ‘oneens’ bij de stelling heeft ingevuld, zijn eigenlijk vergelijkbaar.
O.a. omdat sommige freelancers aangeven dat zij de bijscholing zien als een continu proces van hun freelancerschap en niet alleen nu rondom de COVID-19 situatie.
“Ik zorg dat ik me altijd blijf ontwikkelen”
Een andere reden die freelancers aangeven waarom zij zich op dit moment niet bij scholen, is dat het gewoonweg op dit moment niet uit kan vanwege de kosten. Bijvoorbeeld dat zij graag een langdurende studie willen volgen, zonder dat zij duidelijk vooruitzicht hebben op werk om de kosten van deze studie terug te verdienen.
Daarnaast is een groep online specialisten (binnen marketing, development, it, etc.) die het juist nu ontzettend druk heeft met allerlei opdrachten. De vraag naar online specialisten is sinds maart enorm gestegen en deze trend houdt aan. Deze groep geeft aan helemaal geen tijd te hebben voor extra scholing, want zij lopen over in opdrachten.