Het Sales team bestaat op dit moment uit vijf Jellowers. Om een inkijkje te geven in de boekenkast van Jellow hebben de mannen van het sales team een aantal vragen gekregen en hun best gedaan deze beantwoorden. Zoals de krappe twee sterren misschien al weggeven kan dit best wel een lastige opdracht zijn geweest. Co-founder Lars blijkt de grootste boekenwurm te zijn van het team met een score van drie sterren.
Wat is het meest recente boek dat je hebt gelezen en wat vond je ervan?
Tom: Pitch Anything van Oren Klaff. Een geweldig boek over Sales, geïnspireerd door neuroscience.
Rutger: Confessions of the pricing man door Hermann Simon. Ik geef dit boek absoluut een 5 omdat het echt alles op het gebied van pricing bekijkt en dit ook op een leuke manier toelicht.
Camille: Mijn laatste boek dat ik heb gelezen is De conservatieve belegger, een bewezen formule voor hoog rendement met laag risico. Ik vond het een interessant boek, omdat het inzichten gaf in zaken die mij niet logisch leken. Ik geef dit boek een 5 voor de inzichten, maar het is wel heel specifiek.
Lars: Het laatste boek dat ik heb gelezen is The Customer Centricity Playbook. Het is best droge kost, maar wel leerzaam. De score voor dit boek is een 3. Momenteel ben ik begonnen in The offer you can’t refuse van Steven van Belleghem. Ik kan er nog niet heel veel over zeggen, anders dan dat de eerste hoofdstukken veelbelovend zijn.
Niels: Pitch anything, omdat het een mooi samenspel is tussen biologische/geteste kennis en Sales. Ik geef dit boek zeker een 5. Ook het boek Scaling up raad ik aan en geef ik een 4. Voor de rest gaat Tom precies de boeken noemen die ook ooit voor sales heb gelezen. ;)
”Hier kan ik dan ook helemaal in opgaan”- Camille
Welk boek neem je mee op vakantie en waarom?
Tom: Scaling up van Verne Harnish. Het is fascinerend om te realiseren hoeveel stappen er zijn om jouw business te laten groeien. Erg inspirerend.
Rutger: Ik neem nooit eenzelfde boek mee op vakantie, meestal neem ik boeken mee waar ik bijvoorbeeld vanuit Jellow mee bezig ben (zoals de laatste keer pricing). Maar dat is heel verschillend.
Camille: Ik koop vaak voor een vakantie tijdschriften waar ik mij volledig in kan verdiepen voor de reis. Op mijn laatste reis had ik bijvoorbeeld het tijdschrift de Quote mee. Hier kan ik dan ook helemaal in opgaan.
Lars: Ik neem altijd managementboeken mee op vakantie. Dan heb ik de rust om deze te lezen. Mijn laatste vakantieboek was Platform Revolutie van Martijn Arets. Een super goed en prettig leesbaar boek. Het gaat over de ontwikkelingen rondom online platformen in Nederland en de wereld. Ook de impact hiervan op ons werk en leven komt aan bod. Ik geef het boek een 5, omdat het zo makkelijk leesbaar en toegankelijk is voor iedereen.
Welk boek zou jij iedereen aanraden om te lezen? En waarom?
Tom: Elk boek dat is geschreven door jouw rolmodel. Het maakt niet uit of het een wetenschapper, ondernemer of sporter is.
Rutger: What would Google do? door Jeff Jarvis. Ik waardeer dit boek zeker met een 5. Ik ben door dit boek zelf meer dan overtuigd geraakt dat het in zoveel markten echt anders kan met concrete voorbeelden. Hierdoor ben ik nóg blijer dat ik vanuit Jellow de mogelijkheid heb impact te maken in een markt die aan verandering toe is. Dit is ook een van de redenen dat ik bij Jellow aan de slag ben gegaan.
Camille: Cruijff mijn verhaal, dit is een verhaal over de jeugd van Cruijff en zijn carrière. Het is een autobiografie over de opmerkelijke personage Johan Cruijff. Hij vertelt hierin duidelijk zijn visie en gedachten.
Lars: Ik zou Scaling Up van Verne Harnish aan willen bevelen. Hierin staan hele goede handvatten over hoe je een organisatie het beste kunt inrichten en organiseren. Vooral als je als bedrijf een groeiambitie hebt. Als niet managementboek raad ik Wees onzichtbaar van Murat Isik aan. Een heerlijk boek welke zich afspeelt in de Bijlmer. Deze las ik vorig jaar tijdens de vakantie in een ruk uit. Beide boeken beoordeel ik met het cijfer 5.
Niels: Spreek als ted vond ik erg goed. Dit boek gaat over de negen geheimen van de beste sprekers ter wereld. De combinatie tussen tekst en youtube was echt mijn ding.
‘‘Bij managementboeken heb ik steevast een gele markeerstift in de aanslag’’ – Lars
Welk cijfer geef jij jezelf als boekenwurm 1 t/m 5?
Tom: Ik ga voor een 2, omdat mijn voorkeur uitgaat naar video content. Om mijn hersenen uit te dagen of om geïnspireerd te worden, kijk ik veel documentaires, minstens 1 per week. Deze week al 2: ‘Oil companies and Climate deniers (Zembla)’ en ‘Terug naar de Akbarstraat (Felix Rottenberg)’.
Rutger: Ik ben absoluut geen boekenwurm, dus een 1.
Camille: Ik lees elke ochtend de krant en lees regelmatig tijdschriften, maar bijna nooit boeken dus geef mijzelf een 1.
Lars: Ik geef mezelf een 3. Ik kan thuis vaak de rust niet vinden om te lezen. Op vakantie heb ik die rust wel en kan dus ook uren achter elkaar met mijn neus in een boek zitten. Bij managementboeken heb ik steevast een gele markeerstift in de aanslag. Ik vind het fijn om te strepen. Dat is mijn methode om zaken snel, beter te onthouden.
Niels: Ik geef mijzelf als boekenwurm een 2. Meer kan ik hier echt niet van maken.
‘’Mijn voorkeur gaat uit naar video content’’ – Tom
Welk boek staat nog op jouw wishlist?
Tom: Elon Musk, maar om eerlijk te zijn heb ik recent gehoord dat er ook een documentaire is op Netflix….
Rutger: Op dit moment Sapiens: a brief history of humankind door Yuval Noah Harari (en de vervolgdelen).
Camille: Ik heb onlangs het boek Johan Cruijff gekregen. Hier wil ik dan ook graag snel aan beginnen.
Lars: Letterlijk vandaag is Pitch Anything van Oren Klaff op de mat gevallen. Onze salesafdeling is helemaal idolaat van dit boek, dus tijd om het ook te gaan lezen vond ik. Maar aangezien ik net begonnen ben ik een ander boek en mijn leessnelheid thuis niet erg hoog is, hoop ik het voor het eind van het jaar uit heb.
Staat jouw favoriete boek er tussen of heb je nog leuke boekentips voor ons Sales team? Laat ons vooral weten en wie weet behalen ze volgende keer een hogere boekenwurm score dan 2!