We vroegen freelancers om te reageren op de volgende stelling: Ik investeer in marketing. Waarop meer dan helft van de freelancers aangaf dit niet te doen.
Vorige maand vroegen we freelancers om te reageren op de volgende stelling: Ik investeer in marketing. Waarop meer dan helft van de freelancers aangaf dit niet te doen.
Verschillende redenen worden gegeven om als freelancer wel of niet in marketing te investeren.
“Als ik mezelf niet verkoop, wie doet het dan?”
53,3% gaf aan dat zij wel in investeren in marketing. Redenen daarvoor zijn:
- Het creëren van zichtbaarheid
- Naamsbekendheid genereren
- Om meer opdrachten te verkrijgen en dus meer omzet
- Focus op personal branding
- Om continuïteit in werk te krijgen
Vakgebieden waarin freelancers het meest investeren in marketing:
- Marketing
- Sales
- HRM
- Training & coaching
De meest voorkomende redenen binnen de 46,7% freelancer die aangaf om niet te investeren in marketing zijn:
- Geen tijd
- Ik krijg voldoende opdrachten
- Ik heb alleen vaste klanten
- Het bijhouden van mijn LinkedIn profiel is voldoende
- Ik investeer om mijn netwerk up to date te houden
- Marketing is een ander vak, omschakelen kost te veel energie en tijd.
“Ik ben eigenlijk vooral te druk met de marketing van mijn klanten, daarbij schiet mijn eigen marketing er nog wel eens bij in”
Vakgebieden waarin het minste gebruik wordt gemaakt van marketing:
- IT
- Development
- Overheid
- Finance