In een stelling gedeeld met actieve freelancers bij Jellow, geeft 61% van de freelancers aan dat zij het oneens zijn met de stelling “Ik stuur een kerstcadeau naar mijn opdrachtgevers”. En daar geven zij verschillende redenen voor aan.
Een deel van de redenen waarom freelancers geen kerstcadeau geven aan hun opdrachtgevers is praktisch, een ander deel omdat het gewoonweg niet mag:
- Opdrachtgevers mogen geen geschenken aannemen van leveranciers
- Grote klanten krijgen al veel binnen rond deze tijd, je kan beter op een andere tijdstip een attentie geven
- Door corona kan je het niet fysiek overhandigen
- Door corona werken mensen niet op kantoor en privé adressen krijg je niet zomaar…
- Als freelancer heb je niet altijd een relatie met het gehele bedrijf, maar juist met de vaste collega’s bij wie je het vertrouwen hebt. Dan worden het wel heel veel kerstcadeau’s.
- Veel werknemers zijn ontevreden over hun kerstpakket. Je kan maar beter geen kerstcadeau geven, dan wanneer je de spot wordt omtrent je gift.
- Door veel internationale samenwerkingen, zullen de bezorgkosten wel enorm oplopen.
- Het is niet meer van deze tijd
Een wat kleiner deel van de freelancers (39%) geeft aan juist wel een kerstcadeau te sturen naar opdrachtgevers. En dat is niet zomaar! Een aantal redenen hiervoor zijn:
- Zo blijf je in beeld bij je opdrachtgever
- Zij zijn degene die voor jouw inkomen zorgen, dat mag gewaardeerd worden
- Dit is het moment waarop je kan laten blijken dat je blij bent met de opdracht
- Het is een stukje marketing en een bedankje voor de prettige samenwerking
- Het kan worden gezien als een relatiegeschenk en verhoogd de kans op een nieuwe opdracht bij de opdrachtgever
Ook geven een aantal freelancers aan dat zij op dit moment geen cadeau sturen, maar altijd wel een mail, kaart, of een video met een kerstwens. De vraag blijft natuurlijk of het sturen van een gift, of wens bij jou en de business waarin jij actief bent past.