Het eerste succes van zzp=oké

Jellow

Twee weken geleden lanceerden we onze zzp=oké-campagne. Natuurlijk waren we de afgelopen maanden al volop bezig om zowel freelancers als opdrachtgevers te informeren over alle perikelen rondom de Wet DBA. Maar toen een van onze Jellow-freelancers, Dirk Zeevenhoven (overigens een top interim salesprofessional, momenteel beschikbaar voor een nieuwe opdracht!), zich bij ons meldde met de vraag:

“Kunnen we niet iets doen waarmee we meteen een hele grote doelgroep bereiken en enthousiasmeren?”

besloten we onze campagnes naar een hoger niveau te tillen.

De verkeerde angst rondom zzp’ers

Nog steeds zien we dat veel opdrachtgevers zijn gestopt met het inhuren van freelancers. Sommigen helemaal, anderen huren bepaalde groepen niet meer in. Niet omdat ze de waarde van freelancers niet zien, maar omdat ze – ten onrechte – denken dat het niet meer kan.

Ze weten simpelweg te weinig over de materie, worden bang gemaakt door foutieve berichtgeving op social media en vrezen hoge naheffingen van de Belastingdienst. En dus kiezen ze uit onzekerheid voor de ‘veilige route’ en stoppen met het inschakelen van zzp’ers.

Het gevolg? Stilstaande projecten en werk dat blijft liggen, terwijl uitstekende zzp’ers zonder opdrachten zitten.

Meer dan 200.000 mensen bereikt

Met onze eerste videocampagne hebben we inmiddels meer dan 200.000 mensen bereikt. De video werd massaal gedeeld en omarmd. Precies wat we wilden: zoveel mogelijk mensen laten weten dat je nog steeds gewoon zzp’ers kunt inhuren!

We werden van alle kanten benaderd en hebben talloze vragen beantwoord. Twee weken later stonden we met zzp=oké in het Financieel Dagblad, waar we ons statement nog eens extra kracht bijzetten.

De impasse doorbreken

Onze missie is helder: opdrachtgevers en freelancers weer met elkaar laten samenwerken. Als een van de grootste freelanceplatformen vinden wij het cruciaal om de belangen van zowel opdrachtgevers als freelancers te verdedigen. Wat er nu gaande is, is simpelweg niet oké.

Daarom blijven we bedrijven oproepen om freelancers in te zetten waar nodig. Laat je niet afschrikken door termen als ‘gelijkstelling’ of ‘inbedding’. Het idee dat freelancers niet meer mogen werken in functies die ook door werknemers in loondienst worden vervuld, is een mythe. Elk geval moet holistisch bekeken worden, en uit onze ervaring blijkt dat een zzp-constructie in veel situaties nog steeds perfect mogelijk is.

We gaan door

De komende maanden gaan we door met zzp=oké, met nieuwe initiatieven om de zzp-markt weer op gang te krijgen. En als jij een van onze campagnes voorbij ziet komen, help dan mee! Deel, like of verspreid de boodschap op jouw manier.

Want het is niet de politiek die deze impasse doorbreekt.

Het is de arbeidsmarkt. En dat zijn wij.

 

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?