Afgelopen kwartaal zagen we de prijzen van goederen en diensten flink stijgen. Niet zo gek dat inflatie een veelbesproken onderwerp is. Maar hoe ga jij om met inflatie? Dat vroegen we freelancers aan de hand van de stelling: ‘Ik verhoog mijn uurtarief ieder jaar op basis van inflatie.’
De huidige inflatie
In het eerste kwartaal van 2022 hebben we te maken gehad met forse prijsstijgingen ten opzichte van een jaar eerder. Het CBS heeft aan de hand van het Europees geharmoniseerde consumentenprijsindex (HICP) de inflatie in Nederland voorlopig vastgesteld op 7,6% in januari en 7,3% in februari. Een behoorlijke stijging als we kijken naar de voorgaande jaren.
In maart stijgt de inflatie naar een absolute hoogte van 11,9% volgens het HICP. De stijgende energieprijzen spelen hierbij een grote rol. Op 7 april jl. worden de reguliere cijfers, waaronder de inflatie volgens de Nederlandse consumentenprijsindex (CPI) gepubliceerd (CBS, 2022).
63% van de freelancers berekenen de inflatie door in hun uurtarief
“Ik verhoog mijn uurtarief ieder jaar op basis van inflatie” was de stelling die we de freelancers binnen Jellow hebben voorgelegd. Een ruime meerderheid van 63% van de freelancers zegt de inflatie door te berekenen in het uurtarief. Slechts 37% doet dit niet (jaarlijks). Meerdere freelancers geven aan het niet meer dan normaal te vinden om de inflatie mee te nemen in het uurtarief. Redenen die hierbij genoemd werden waren: “De kosten stijgen voor iedereen en het verhogen van je uurtarief is hier nou eenmaal een gevolg van” en ‘’Het leven en onderhoudskosten worden ook duurder’’. Door de oplopende kosten worden uurtarieven zelfs gedwongen verhoogd.
Mijn tarief is gebaseerd op meer marktontwikkelingen dan inflatie. Sterker nog, door ontwikkeling van mijzelf houd ik mijn kennis relevant en kan mijn tarief sneller stijgen dan de inflatie.’
Niet iedereen vindt het verhogen van het uurtarief gemakkelijk of vanzelfsprekend wanneer het om inflatie gaat. Zo is er de vrees om klanten te verliezen door het verhogen van het uurtarief of gaat het eerder om een combinatie van inflatie, een marktprijs correctie en/of ervaringsjaren.
’Ik zou geen klanten overhouden als ik jaarlijks mijn uurtarief verhoog.’’
Jouw uurtarief verhogen, hoe pak je dit aan?
Besluit je dat het tijd is om jouw uurtarief te verhogen? We geven je een paar tips mee:
Stap 1: Stel duidelijke richtlijnen
Een uurtarief dient meestal als een indicatie. Overweeg daarom goed wat de prijsverhoging inhoudt in verschillende situaties. Geef je korting bij een langdurige opdracht of aan trouwe opdrachtgevers? Benader je iedere opdracht hetzelfde of breng je verschil aan in werkzaamheden? Wees duidelijk in je motivatie voor het verhogen van je uurtarief. Daardoor word je serieus genomen.
Stap 2: Informeer opdrachtgevers tijdig
Zijn er opdrachtgevers met wie je geregeld samenwerkt? Informeer deze partijen dan vroegtijdig wanneer jouw prijsverhoging ingaat. Zo voorkom je dat jouw trouwe klanten voor verrassingen komen te staan. Vanuit marketing oogpunt kan je de opdrachtgever hierdoor ook de ruimte bieden om een opdracht overeen te komen voor het oude vertrouwde tarief.
Stap 3: Sta achter jouw tarief
Je hebt het besluit jouw uurtarief te verhogen weloverwogen genomen. Sta daarom achter je tarief. Door de boodschap duidelijk en met vertrouwen te communiceren, lijkt er minder ruimte te zijn voor onderhandelingen.
Benieuwd welke tarieven in jouw vakgebied worden gerekend? We geven je hier een inkijkje.
Let op, dit is een indicatie die gemaakt is op basis van de uurtarieven van freelancers binnen Jellow.