In deze Lars weet raad spreekt Lars Evers, Co-founder van Jellow, zich uit over het binden en boeien van personeel. Boeien is prima, maar op binden zit niemand meer te wachten, stelt Lars. Verleg je focus op samen groeien!
In de afgelopen jaren kon je geen HR-symposium bezoeken of het thema ‘binden & boeien’ stond op het programma. Ook alle vakbladen, blogposts en interviews stonden er vol van. Want hoe behoud je nu jouw medewerkers voor jouw organisatie? Nog steeds zie ik het veel voorbij komen en eigenlijk verbaas ik me hierover.
Vroeger adviseerden ouders hun kinderen om voor de overheid of voor een bank te gaan werken. “Dit zorgt voor baanzekerheid en dat is belangrijk!”, werd er verkondigd. In de jaren ‘90 was er elke maand wel een medewerker die zijn/haar gouden horloge kreeg en, in gezelschap van de gehele familie, door de directie bedankt werd voor jarenlang trouwe dienst.
Ik vertel niets nieuws als ik zeg dat deze tijden bijna helemaal voorbij zijn. Er zijn er maar weinig die 40 jaar bij hetzelfde bedrijf werken en deze receptie met hapjes en drankjes aangeboden krijgen. Ze zijn er nog wel, maar het worden er steeds minder en minder. Over een jaar of 20 komt dit bijna helemaal niet meer voor. Laat staan over 40 jaar.
Dat deze tijden zijn veranderd weet iedereen, maar toch hebben we af en toe nog trekjes die neigen naar deze oude tijden. Zo ook rond het thema ‘Binden & Boeien’, wat mij betreft.
Niet alleen arbeidskrachten die momenteel op de markt komen, maar ook die zo’n 10 jaar geleden de arbeidsmarkt betraden, zitten anders in de wedstrijd. Zij zijn niet meer per definitie op zoek naar baanzekerheid. Zij vinden andere zaken belangrijk, zoals uitdagend werk en fijne collega’s. Zij willen iets bijdragen aan het geheel. Ze kiezen voor werk waarin zij het verschil kunnen maken. Boeien is prima, maar op binden zit men niet zo te wachten.
Ze kiezen voor werk waarin zij het verschil kunnen maken.
Ik realiseer me dat ik generaliseer, maar de cijfers zeggen in ieder geval dat 90% van de arbeidskrachten die nú op de markt komen, van tevoren al zeggen dat ze verwachten niet langer dan 5 jaar voor dezelfde werkgever te werken. En het grootste deel van de jongere arbeidskrachten is momenteel ook al na 3 jaar weer weg.
Is dit erg?
Wat mij betreft niet. Het hoort bij deze generatie en bij de huidige dynamiek op de arbeidsmarkt. Het is ook niet voor niets dat zoveel mensen tegenwoordig kiezen voor een freelance bestaan. Maar hoe ga je met deze situatie om?
Zelf spreek ik het zelfs hardop uit tijdens sollicitatiegesprekken. ‘Ik verwacht niet dat je hier over 5 jaar nog werkt.’ De meeste sollicitanten kijken dan eerst een beetje verschrikt, maar als we uitleggen hoe wij in de wedstrijd zitten, dan geeft dat vaak al snel een comfortabel gevoel aan de andere kant van de tafel.
Ik verwacht niet dat je hier over 5 jaar nog werkt.
Wat wij onze medewerkers beloven is als volgt: Wij gaan er alles aan doen om jou zo snel mogelijk je te laten ontwikkelen. Dit doen we op zoveel mogelijk aspecten waarvan jij aangeeft dat jij ze wilt ontwikkelen en we laten je zoveel mogelijk werkzaamheden doen waar jij relevantie ervaart en energie van krijgt.
Echter, moet dit wel passen bij hoe wij ons bedrijf willen en kunnen voeren en bij onze behoefte. Zolang dit kan, dan zijn we een ideale match. Want het zorgt er voor dat de medewerker zich ontwikkelt en uitgedaagd blijft en het zorgt er ook voor dat de medewerker optimaal bijdraagt aan onze doelstellingen.
Maar zodra dit niet meer past, dan nemen we afscheid van elkaar. Soms is dit al na 2 jaar en soms duurt dit een paar jaar langer. We zijn hier continue met elkaar over in gesprek.
Ik zeg trouwens niet dat je iedereen na 5 jaar moet ontslaan of dat er absoluut niet langer dan 5 jaar met elkaar goed gewerkt kan worden. Wat ik wel probeer te zeggen is dat we volgens mij niet obsessief moeten kijken naar ‘binden en boeien’, maar dat dit een resultaat is van kritisch naar elkaar blijven kijken, met elkaar in gesprek blijven en vooral eerlijk naar elkaar zijn. En ja, dan komt het ook voor dat je heel goede mensen moet laten gaan…
Persoonlijk zou ik dan ook veel meer mijn aandacht vestigen op het goede gesprek met medewerkers en blijven challengen of je nog wel de juiste match bent. Probeer alles uit elkaar te halen wat er in zit gedurende de periode dat je samenwerkt. Laat gerust goede mensen laten gaan, die uitgeleerd zijn. En ga op zoek naar nieuwe collega’s die weer optimaal passen bij je huidige bedrijfsuitdagingen.
De belofte naar je nieuwe en huidige medewerkers hoeft niet te zijn dat je zult proberen te binden en te boeien. Maar maak met elke collega afzonderlijk de afspraak om zolang het kan ‘samen te groeien’.