In deze Lars weet raad heeft Lars Evers, Co-founder van Jellow, het over werven van de beste freelancers. Een opdrachtomschrijving is een belangrijk onderdeel van de zoektocht naar de juiste freelancer. Volgens Lars valt hier veel winst te behalen!
De opdrachtomschrijving
Deze keer wil ik het graag hebben over een belangrijk onderdeel bij het werven van de juiste freelancers: de opdrachtomschrijving. Of je er nu 100 per jaar inhuurt of 2, dat maakt niet uit. Human Capital wordt, in mijn ogen terecht, beschouwd als één van de belangrijkste pijlers achter het behalen van succes.
Het is daarom erg jammer dat er te weinig aandacht geschonken wordt aan het vinden van de beste freelancer. Het lijkt wel of men soms al lang blij is, als ze iemand op korte termijn kunnen vinden. En dat men ‘een zeventje’ al goed genoeg vindt. Dit zien we voornamelijk bij het opstellen van de opdrachtomschrijving. Waar vacatureteksten door allerlei ogen gezien worden en aangepast zijn voordat deze online komen, is dit bij opdrachtomschrijvingen vaak niet het geval. Deze zijn in veel gevallen vluchtig geschreven door een lijnmanager. Vaak summier, onvolledig en niet wervend. Dat is doodzonde.
Een goede opdrachtomschrijving zorgt er voor dat er beter passende freelancers reageren, dat het sollicitatieproces soepeler verloopt en ook de begeleiding van de freelancer efficiënter en effectiever zal verlopen. Resultaat: een beter eindproduct, een freelancer die de samenwerking als zeer prettig ervaart en een blije manager die met minder tijd en moeite een beter resultaat bereikt.
Waar moet een goede omschrijving dan aan voldoen?
Nou eigenlijk is het heel eenvoudig. Het zijn 6 duidelijke criteria:
- Een start- en einddatum en het aantal uur per week
- Het uurtarief
- Wat moet de freelancer opleveren? Wat is het eindproduct?
- Wat is de context waarin de freelancer de opdracht uitvoert?
- Welke ervaring en skills moet een freelancer meenemen?
- En last but not least: verkoop je bedrijf/organisatie ook een beetje. Waarom is het leuk om de opdracht bij jouw organisatie uit te voeren?
Als je punt 1 en 2 niet exact weet, vul dan een indicatie in. Dit is beter dan niets.
Tijdens de intakegesprekken kunnen hier definitieve afspraken over gemaakt worden. Met name punt 3 zorgt er voor dat je ook tijdens de opdracht makkelijker bij kunt sturen en kunt toetsen of de opdracht volgens planning en afspraken verloopt.
Tip: besteed wat meer tijd aan de voorkant van dit proces. Het levert je zoveel op. Haastige spoed is zelden goed, zegt men vaak. Dit geldt zeker ook voor het uitzetten van freelance opdrachten.