Je wilt graag meer omzet, want je weet dat het verhogen van je omzet beslist mogelijk is. Hoe pak je dat aan? Waar moet je de oplossing zoeken? Je bent op zoek naar de juiste stappen. Misschien weet je inmiddels al dat er op meerdere vlakken iets, of zelfs veel, te winnen is. Graag laat ik je in deze blog zien hoe je meer omzet genereert op online gebied.
Het is een feit dat een bedrijf in deze online tijd simpelweg niet meer zonder een website en/of webshop kan. En zéker
nu corona een grote rol speelde op economisch gebied. Voor veel bedrijven was hun online aanwezigheid in deze crisistijd cruciaal om het hoofd boven water te houden.Niet alleen in crisistijd is goede online presence essentieel. Tegenwoordig is het sowieso erg belangrijk om je bedrijf online goed op de kaart te zetten. Om je te onderscheiden van concurrenten, om je marktaandeel te pakken. Zeker als je de omzet van je bedrijf wilt verhogen. Meer omzet komt niet vanzelf, daar is effort voor nodig. Wil je maximaal rendement halen, dan zijn dit de 3 ingrediënten die beslist niet mogen ontbreken in je website of webshop om optimale en effectieve leads binnen te halen.
SEO als basis voor meer omzet
SEO (Search Engine Optimization) staat voor zoekmachine-optimalisatie. Hoe goed wordt jouw website of -shop gevonden in Google door bezoekers, jouw potentiële klanten. Hoe hoger je staat, hoe vaker je website bezocht wordt. En hoe meer bezoekers, hoe meer kans op verkoop. Dus moet je zo hoog mogelijk scoren in Google op de door jou gewenste zoekwoorden. Bijv. als je apps maakt voor derden, dan wil je graag op pagina 1 staan met het zoekwoord ‘apps laten maken’. Het kiezen van de juiste zoekwoorden is dus erg belangrijk, het is dan ook cruciaal dat daar een goed onderzoek aan vooraf gaat.
Op die manier creëer je de grootste kans om opdrachten binnen te halen en dus meer omzet. Zorg dus dat je je SEO optimaliseert, dan heb je een sterk fundament onder je verkoop gezet. Zie ook: ‘De 14 beste SEO tips voor zoekmachine-optimalisatie’
Waarom levert Conversie je meer omzet op?
Let op: want dan ben je er nog niet. Stel, je wilt je huis verkopen en laat dat potentiële kopers weten via bijv. een makelaar. Je hebt veel bezichtigingen van potentiële kopers, dus dat is top! Maar….., je hebt je huis helemaal niet op orde. Het ruikt er niet fris, een modern likje verf op de muren, deuren en kozijnen zou niet misstaan en is er niet opgeruimd. Dan zijn de geïnteresseerden in je huis uiteraard in no time weer weg. Zonde! De kijkers zijn niet overgegaan tot koop. Geen Conversie dus. Zelfs de kleinste details kunnen het verschil maken tussen kijken of kopen.
Kwalitatieve leads door goede Conversie
Precies zo is het bij je website. Conversie is bezoekers over laten gaan tot actie, zoals bijv. een aankoop, een inschrijving, een aanvraag enz. Om te zorgen voor veel omzet moet je je huis ( lees ‘je website’) niet alleen qua SEO, maar ook m.b.t. Conversie optimaliseren. Want als je wél je SEO tip top voor elkaar hebt, maar de Conversie in je website of -shop klopt niet, dan laat je rendement liggen. Door het implementeren van sterke Conversie in je website of webshop creëer je meer omzet en realiseer je die felbegeerde leads die je voor ogen hebt.
Conversie verhogen: praktische aanpak
Zorg allereerst voor een overzichtelijke en duidelijke website, zonder afleidende ‘toeters en bellen’. Fris en professioneel van uiterlijk en met een duidelijke menustructuur. Zodat website-bezoekers snel kunnen vinden wat ze zoeken. Met overtuigende call to action buttons (goed zichtbare klikbare ‘knoppen’), die bezoekers snel en geruisloos door jouw website loodsen. Regel daarnaast dat er een stevige verkoopstrategie in zit, zodat potentiële klanten meegenomen worden in een verkoopproces.
Eigenlijk net als dat je zelf bij een witgoedzaak binnenstapt op zoek naar een wasmachine. De verkoper zal je bij binnenkomst een aantal vragen stellen om in te schatten waar je precies naar op zoek bent, welk aantal toeren je zoekt, welke prijsklasse etc. Dan neemt hij je mee naar die specifieke wasmachines die aansluiten bij jouw wensen. Op die manier vergroot de verkoper zijn kans op verkoop. Want jij hoeft niet meer bij alle wasmachines langs te lopen, met het risico dat je de winkel onverrichter zake verlaat omdat het teveel is om allemaal te bekijken. Zo doe je dat ook in een website of -shop.
Een potentiële koper direct brengen bij dat wij hij/zij zoekt. Verplaats je áltijd in je doelgroep, want dan weet je wat je doelgroep zoekt en op welke manier je doelgroep zoekt. Door daar met je website of webshop op in te spelen genereer je meer omzet. Conversie is een vakgebied op zich. Tegelijkertijd is Conversie eigenlijk ook heel (psycho)logisch.
Wat voegt een scherpe Business Strategie toe?
Zoals hierboven al een beetje aangestipt: een goede verkoopstrategie is nodig voor het verwerken van optimale SEO en Conversie en dus maximaal rendement. Op die manier haal je meer omzet, dus effectieve leads uit je website of -shop.
De ultieme basis voor het kunnen toevoegen van goede SEO en Conversie is dus een scherpe Business Strategy. Met het bepalen van jouw scherpe Business Strategy, weet je wat je doelgroep is en wat jouw Unique Selling Points zijn (wat jouw bedrijf uniek maakt), wat je doelen zijn enz. Wanneer je dit helder hebt, weet je o.a. op welke ‘zoekwoorden’ je moet gaan zitten (voor optimale SEO), en op welke manier je je doelgroep aan moet spreken (optimale Conversie). Zorg dus eerst voor een duidelijk en scherp plan.
Meer omzet in een notendop
Als basis begin je dus altijd met een scherpe Business Strategy. Daarna leg je een solide fundament door goed doordachte SEO. Als dat staat als een huis voeg je optimale Conversie toe. Zeker weten dat je verbaasd zult zijn van het effect daarvan. Op deze manier genereer je online meer omzet. Jouw maximale effectieve leads! Ik ben benieuwd of je met deze tips uit de voeten kunt en deze kunt toepassen in jouw of jullie situatie. Laat het me vooral weten!
Over Folkert: Folkert Visser (BrownFish Online Marketing) heeft zich als Business Strateeg en SEO-specialist gespecialiseerd in ‘Succesvol Online’- Marketing. Met zijn bedrijf BrownFish Online Marketing helpt hij ondernemers en bedrijven om Succesvol Online te zijn: Folkert gebruikt de succesvolle methode OGSM om dromen, doelen en ambities waar te maken.