Met deze 9 tips houd je als freelancer je social media accounts veilig tegen hackers

Jellow

Als freelancer zijn je social-media-accounts vaak een essentieel onderdeel van je werk. Je gebruikt ze om je netwerk te onderhouden, nieuwe klanten te vinden en je expertise te tonen. Maar wist je dat social media ook een serieus cybersecurityrisico kunnen vormen? Een groot deel van alle hacks vindt namelijk plaats via social media. Wil je voorkomen dat je slachtoffer wordt van ransomware, identiteitsfraude of diefstal van gevoelige gegevens? Dat kan aan de hand van deze negen manieren.

Deze tips zijn opgesteld in samenwerking met KPN, dat als partner in de Benefitshop van Jellow te vinden is. Ingelogde freelancers op het Jellow-platform kunnen daar profiteren van verschillende voordelen, waaronder die van KPN.

Belangrijke asset maar ook een extra security risico

Social media is voor veel bedrijven een belangrijk asset in hun marketing en communicatie. Via platforms als LinkedIn, X (voorheen Twitter), Facebook, Instagram en TikTok kun je klanten op de hoogte houden, potentiële nieuwe klanten enthousiasmeren voor je producten en mooie advertentiecampagnes voeren. Tegelijkertijd vormen ze ook een extra cybersecurity risico. Een groot deel van de cyber-incidenten is terug te leiden tot social media.

 
Hoe hackers jouw social media kunnen hacken

Cybercriminelen hebben verschillende manieren om je social-media-accounts te ‘compromitteren’, zoals dat in vaktermen heet. Denk aan:

  • Phishing: via een valse website proberen hackers je inloggegevens te stelen.
  • Social engineering: een hacker doet zich voor als een medewerker van een supportafdeling en vraagt je inloggegevens.
  • Credential stuffing: eerder gelekte wachtwoorden worden gebruikt om te kijken of ze ook op andere platforms werken.
  • Brute-force aanvallen: hackers proberen geautomatiseerd zwakke wachtwoorden zoals ‘Welkom123’ uit.

De consequenties van een gehackt account

Voor freelancers kan een gehackt account serieuze gevolgen hebben.
Denk aan:

  • Hackers plaatsen spam, malware of phishing-links op jouw social media, wat schadelijk is voor je reputatie. 
  • Ze kunnen toegang krijgen tot je privéberichten en gevoelige klantgegevens. 
  • In het ergste geval kunnen ze je identiteit misbruiken om bijvoorbeeld bestellingen te plaatsen op jouw naam of je e-mailaccount over te nemen.

Ook hebben cybercriminelen natuurlijk inzage in al je posts, privéberichten en afbeeldingen. Vinden ze de juiste informatie om bijvoorbeeld je e-mailadres over te nemen? Dan word je mogelijk slachtoffer van identiteitsfraude: de oplichters kunnen bijvoorbeeld bestellingen plaatsen bij webwinkels op jouw naam. Omdat ze beschikken over zo veel informatie, kunnen ze je ook chanteren: betaal je geen ‘losgeld’, dan lekken ze alle informatie.

Manieren om je social media accounts veilig te houden

Met de juiste maatregelen wordt de kans bijna nihil dat je social-media-accounts worden gecompromitteerd:

1. Wachtwoorden
Zorg dat je overal sterke en unieke wachtwoorden gebruikt. Verander de wachtwoorden bovendien periodiek, voor het geval ze worden buitgemaakt bij een hack. Met simpele wachtwoorden maak je het hackers wel heel makkelijk. Een Nederlandse ethische hacker kreeg bijvoorbeeld ooit toegang tot het Twitter-account van de Amerikaanse president Donald Trump door het wachtwoord ‘maga2020!’ (make America great again) uit te proberen. Met een wachtwoordmanager kun je snel en gemakkelijk sterke wachtwoorden maken en veilig op een centrale plek bewaren.

2. Tweefactorauthenticatie
Tweefactorauthenticatie (2FA) is één van de effectiefste manieren om je accounts te beschermen. Bij 2FA breidt je de beveiliging uit met een extra code bovenop je wachtwoord. Die code wordt verstuurd via SMS of e-mail of gegenereerd in een app op je smartphone. Zonder die tweede factor, kom je het account niet in. Oftewel: een hacker heeft niets aan alleen buitgemaakte gebruikersnamen en wachtwoorden.

3. Instellingen voor inloggen
Handig: zet notificaties voor inloggen aan, zodat je altijd weet wie er inlogt op je accounts en vanaf welke locatie. Zie je iets verdachts? Dan kun je daar meteen op reageren. Met bijvoorbeeld je Facebook- en LinkedIn is het vaak mogelijk om in te loggen op diensten van derde partijen. Bedenk of dit slim is. Immers: wordt je Facebook- of LinkedIn-account gecompromitteerd, dan kan de hacker ook op die andere applicaties inloggen.

4. Gebruik je boerenverstand
Vreemde contactverzoeken? Een aanbod dat te mooi is om waar te zijn? Een bijlage in een privébericht van iemand die je niet kent? Een link naar een site waar je een raar onderbuikgevoel van krijgt? Een verzoek om inloggegevens te delen? Gebruik je boerenverstand. Laat ze links liggen of wees extra goed op je hoede.

5. Zo min mogelijk mensen, zo min mogelijk rechten
Zorg dat zo min mogelijk mensen toegang hebben tot je social-media-accounts. Beheertools als Hootsuite en Buffer helpen je om de accounttoegang te centraliseren en de toegangsrechten te beheren: per medewerker stel je in welke rechten hij of zij heeft. Tip: geef medewerkers alleen de toegang en machtigingen die ze echt nodig hebben voor hun werk.

6. Verwijder accounts die je niet meer gebruikt
Toch dat Instagram-account maar bewaren omdat je er mogelijk ooit nog wat mee gaat doen? Beter van niet. Gebruik je een bepaald sociaal medium al een tijd niet meer, verwijder dan je account. Minder accounts betekent minder risico. Plus: als je nooit meer op het platform komt, is het ook lastiger om te detecteren dat je account is gecompromitteerd.

7. Creëer een mailadres speciaal voor social media
Wanneer je een e-mailadres creëert voor alleen de socials, dan blijft de schade beperkt tot social media wanneer dit e-mailadres wordt gecompromitteerd. Bovendien: als iedereen weet dat het mailadres alleen voor social media is, dan krijgt een phishing-mailtje van ‘de Belastingdienst’ of ‘de CEO’ sneller een rode vlag.

8. Algemene securitymaatregelen
Algemene securitymaatregelen zoals anti-virussoftware, netwerksegmentatie en een incidentresponsplan zorgen ervoor dat je cyberaanvallen via social media voorkomt dan wel zo snel mogelijk in de kiem smoort.

9. Security-awareness-training voor je medewerkers
Hebben je medewerkers een security-awareness-training gehad? Dan hebben ze kennis van cyberdreigingen zoals phishing en malware, kennen ze het belang van veilige wachtwoorden hanteren en nooit gevoelige gegevens delen. Daardoor minimaliseer je de kans op cyberaanvallen en -ongelukken op social media.



Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

Het eerste succes van zzp=oké

Twee weken geleden lanceerden we onze zzp=oké-campagne. Natuurlijk waren we de afgelopen maanden al volop bezig om zowel freelancers als opdrachtgevers te informeren...

3 minuten Jellow