Veel bedrijven beginnen zelf een online platform voor de freelancers en zzp’ers waarmee zij samenwerken. Op zich een goed idee, maar als ieder bedrijf een eigen platform opzet, dan zou dat zomaar eens geld- en tijdverspilling kunnen zijn. Want los van dat het voor opdrachtgevers een hele handige tool zou kunnen zijn, is het belangrijk dat freelancers dat ook vinden. Daarom is het ontzettend belangrijk om bij het opzetten van een platform ook de behoeften van de freelancers in het achterhoofd te houden en niet alleen vanuit het bedrijf te redeneren.
In samenwerking met ZiPconomy geeft Lars (Lars Evers, een van de co-founders van Jellow) een interview over de volgende trend die plaatsvindt: bedrijven willen freelancers eenvoudig koppelen aan nieuwe opdrachten binnen de organisatie en zetten daarom eigen freelance poules op.
Lars: “De zoektocht naar de juiste freelancer begint vaak bij het eigen netwerk van een organisatie. Daarom is het heel belangrijk dat bedrijven een goed overzicht hebben van hun freelancenetwerk.”
Veel bedrijven hebben dit overzicht nog niet helemaal in orde. Een vraag zoals: ‘heeft iemand nog de contactgegevens van Laura, die twee jaar geleden goed werk leverde voor ons?’ is dan ook niet verrassend.
Eigen platform als trend
Het hebben van een eigen platform lijkt een trend te zijn geworden. Bestaande online platforms, zoals UpWork en Fiverr, zorgen ervoor dat organisaties eenvoudig een freelancer kunnen vinden voor een tijdelijk project of een tijdelijke opdracht. Verschillende grote bedrijven, denk aan EY en Philips, zijn door deze online platforms geïnspireerd geraakt, waaruit eigen poules, marktplaatsen en platforms zijn ontstaan.
Zulke platforms zijn natuurlijk bedoeld om eenvoudig een goede zzp’er te vinden en deze te koppelen aan een opdracht. Dat houdt in dat bedrijven niet meer in hun eigen netwerk, in het netwerk van hun werknemers, op sociale media, of via een intermediair hoeven te zoeken. Dat maakt de zoektocht naar freelancers sneller en transparanter.
Voor opdrachtgevers is het super handig en efficiënt om alle contactgegevens van goede freelancers bij de hand te hebben. Dit kan bijvoorbeeld wanneer alle zzp’ers en hun contactgegevens vindbaar zijn in een database. Ook met een database begint de zoektocht naar een freelancer in je eigen netwerk.
Het verschil is dat je niet via omwegen goede freelancers hoeft te benaderen: je hebt dan alle contactgegevens bij elkaar en kan je freelancers veel eenvoudiger bereiken. Maar om als bedrijf een compleet eigen database of platform op te starten, is toch geen goed idee….
…maar waarom werken ‘eigen platforms of freelance poules’ van bedrijven niet?
Bedrijven die een eigen online poule beginnen, denken vaak teveel vanuit zichzelf. Als zzp’er wil je niet op vele verschillende platformen actief zijn. Een groot voordeel van platformen is juist dat vraag en aanbod elkaar vinden op één marktplaats. Ieder een eigen database, dat gaat op lange termijn dus niet werken.
Een eigen poule opbouwen binnen een platform
Een oplossing hiervoor is de samenwerking van verschillende bestaande platformen. Zo schrijft Arthur Lubbers in dit artikel op ZiPconomy over Microsoft, die in samenwerking met Upwork, een freelance toolkit voor bedrijven is gestart. Daarnaast kunnen bij verschillende platformen, denk aan Toptal, Catalant en ook Upwork, door bedrijven een eigen freelance poule opgebouwd worden.
Lars en ook Noel, de andere co-founder van Jellow, geloven in het idee om netwerken van bedrijven te bundelen, om zo gezamenlijk een groot netwerk op te bouwen. Zo kunnen bedrijven hun netwerk snel uitbreiden en intensiever samenwerken met freelancers, zonder de inzet van tussenpersonen.
Daarom zijn ze Jellow 6 jaar geleden begonnen. Bij Jellow krijgen bedrijven onder andere een netwerk, de software waarmee zij zelf zzp’ers kunnen vinden en inhuren. Ook kan je een eigen zogeheten ‘freelance pool’ of ”flexpool’ opbouwen. Waarmee bedrijven hun eigen netwerk niet alleen in kaart kunnen brengen, maar ook kunnen uitbreiden.
Lars: “Wij geven bedrijven een netwerk en software waarmee ze zelf zzp’ers kunnen vinden en inhuren. Daarnaast kan je bijhouden met wie je eerder gewerkt hebt. Bedrijven bouwen zelf een flexpool bij ons op en vragen freelancers een profiel aan te maken.”
De zzp’ers die uitnodiging krijgen van een bedrijf om zich aan te melden bij hun persoonlijke freelance pool, kunnen er ook voor kiezen om vindbaar/zichtbaar te zijn voor andere bedrijven die actief zijn op het platform. Dit is praktisch voor freelancers, omdat zij maar op één plek hun gegevens hoeven in te vullen (en eventueel bij te werken) voor alle bedrijven.
Ook is dit praktisch voor andere bedrijven, want zij kunnen dus ook een kijkje nemen bij de zzp’ers die zijn ‘meegenomen’ door andere opdrachtgevers. Zo groeit het netwerk en ontmoet je als opdrachtgever ook freelancers die je anders nooit was tegengekomen.
Samen bouwen aan een platform
Een eigen freelance pool opbouwen binnen een groter platform scheelt ontzettend in de ontwikkelingskosten voor een eigen platform. Deze kosten heb je namelijk niet. Daarnaast heb je bij Jellow toegang tot de beste freelancers van andere bedrijven…maar het belangrijkste: voor freelancers is het relevant om hun profiel actief bij te houden, omdat meerdere opdrachtgevers ze kunnen uitnodigen voor een opdracht.
Waarom is Jellow anders?
Bij Jellow wordt de match niet gemaakt door ‘de mensen achter het platform’. De opdrachtgevers en zzp’ers maken zelf de match. Zij hebben touwtjes in handen. Zij hebben de regie. Opdrachtgevers sluiten een abonnement af bij Jellow. Ze betalen dus niet per opdracht, maar een vaste prijs per maand.
Opdrachtgevers hebben direct contact met freelancers. Het is mogelijk voor opdrachtgevers om zelf eenvoudig een opdracht uit te zetten, een netwerk op te bouwen en mensen te vinden. Hierdoor is de stap naar intermediairs niet meer nodig (deze zijn ook niet welkom bij Jellow), besparen bedrijven geld en binden zij goede freelancers aan hun eigen merk.
De freelancers die zich bij Jellow hebben aangesloten zijn actief in de zakelijke dienstverlening. Je kan hierbij denken aan, freelance juristen, freelance developers, freelance markteers, maar ook sales managers en HRM specialisten.
Soms noemen we Jellow ook wel een SWAS
Lars noemt Jellow weleens een SWAS (Software with a service) in plaats van een SAAS (Software as a service). Waarom? Omdat we eigenlijk met het hele team van Jellow (kijk hier als je nieuwsgierig bent) er altijd alles aan zullen doen om een extra handje te helpen.
Voor opdrachtgevers die standaard onze hulp nodig hebben, doordat ze zelf bijvoorbeeld geen tijd hebben om selecties te maken, hebben we een ondersteuning waarbij je een vaste kleine fee betaalt. Maar dat is optioneel, de meeste bedrijven kunnen prima zelf met onze software aan de slag.
Lars: “Bij Jellow betaal je geen opslag per uur of worden er marges ingehouden. Dit vinden wij een oneerlijk en raar verdienmodel. Waarom zou je voor een opdracht van 2000 uur meer moeten betalen dan voor een opdracht van 300 uur? Onze toegevoegde waarde en inspanning is immers hetzelfde.”
Bij Jellow geloven wij in een ijzersterk platform waarbij samenwerking centraal staat. Samenwerking tussen bedrijven en tussen bedrijven en goede freelancers. Wij proberen deze samenwerking zo goed mogelijk te stimuleren en te faciliteren. Iedereen kent de uitdrukking: “Alleen ga je sneller, samen kom je verder.” Volgens ons ga je samen sneller en verder.