Een digitale rolodex, maar dan meer! Misschien wat vreemd om op een freelance platform uit te leggen wat een freelance platform nu eigenlijk inhoudt. Maar omdat we de vraag ‘Wat is een freelance platform?’ regelmatig voorbij zien komen (van vrienden, familie en (beginnende) freelancers), beantwoorden we hem hieronder.
De definitie van freelance platform bestaat uit de woorden ‘freelance’ en ‘platform’.
- free·lance = (bijwoord) 1 freelance werken zonder dienstverband
- plat·form = (het; o; meervoud: platforms, platformen) 1 (bouwkunde) plat dak, plat bouwwerk; 2 verhoogde vloer; 3 gelegenheid voor openbare discussie; 4 Een organisatie waarin men samenwerking en overleg tussen verschillende groeperingen tot stand brengt
Wanneer we op dit gebied freelance en platform met elkaar combineren kunnen we er de volgende definitie uit afleiden:
- free·lance plat·form = Een organisatie die overleg en samenwerking tussen opdrachtgevers en freelancers tot stand brengt.
(Lees hier meer over het verschil tussen freelance, interim, zzp en eenmanszaak)
Waarvoor is een freelance platform bedoeld?
Vooral voor beginnende freelancers kan het soms spannend zijn om geen zekerheid te hebben dat je een opdracht en dus inkomsten hebt. Vooral wanneer er nog geen sprake is van het sneeuwbaleffect en je nog een naam en een netwerk moet opbouwen. Voor freelancers die wat langer werkzaam zijn kan het soms lastig zijn om bij de juiste persoon terecht te komen, of is het gewoon leuk om ook eens met opdrachtgevers te werken die nog niet in het eigen netwerk staan.
Ook vindt niet iedere freelancer het leuk om te netwerken en/of te zoeken naar opdrachten. Anderen hebben er gewoonweg geen tijd voor. Oftewel, dit zijn een paar redenen waarom veel freelancers zich inschrijven bij een online platform. Een online platform dient als een plek waar je kan reageren op opdrachten en ‘opdrachten op freelancers’, en daar zijn veel freelance platforms ook voor bedoeld. Gewoonweg het bij elkaar brengen van opdrachtgevers en freelancers, zodat er geen tijd verloren hoeft te gaan aan (lange) zoektochten en er tijd is voor waar het echt om draait: de samenwerking.
Een voordeel van een freelance platform is, als eerste, dat freelance platforms online gebruikt worden. Dit betekent dat je vanuit huis een mooi portfolio kan opzetten of een website kan maken en vooral dat je vanuit je stoel kan zoeken. Bijvoorbeeld tussen verschillende opdrachten om te bekijken wat jij nou eigenlijk wel of niet leuk vindt.
Naast reageren op opdrachten, kan jij je aansluiten bij netwerken van opdrachtgevers die jij interessant vindt en/of aanvinken welke ‘soort’ opdrachten jij wil ontvangen…vrij efficiënt.
Waarom zou je lid worden van een freelance platform?
Ieder platform verschilt en heeft dus verschillende redenen waarom jij je juist ‘daar’ aan moet sluiten. De redenen die we bij Jellow hebben zijn de volgende:
- Het profiel van iedereen is hetzelfde opgebouwd
- Opdrachtgevers zoeken actief, freelancers hoeven dat niet
- Opdrachtgevers kunnen direct zien welke freelancers geschikt en beschikbaar zijn voor de opdracht.
- Freelancers krijgen alleen opdrachten toegestuurd die relevant zijn, en die bij hun profiel en dat van de opdrachtgever passen
- Opdrachtgevers maken relatief kleine selecties voor hun opdracht. Het voordeel van een kleine selectie, is dat er niet 221 freelancers tegelijkertijd reageren op 1 opdracht.
- Wanneer een freelancer reageert op een opdracht, hebben freelancer en opdrachtgever direct contact. Dus zonder recruiters of andere tussenpersonen.
- Freelancers kunnen zich aansluiten bij persoonlijke ‘netwerk pools’ van opdrachtgevers die zij goed/leuk/interessant/tof vinden.
- Opdrachtgevers kunnen freelancers uitnodigen, die zij graag in hun pool hebben. Bijvoorbeeld wanneer zij een prettige samenwerking hebben gehad of omdat ze graag in de toekomst samen willen werken.
Een keerzijde hiervan, is dat je zelf niet actief op zoek kan gaan (of hoeft te gaan) naar opdrachten. Dit houdt in dat je als freelancers soms niet genoeg of weinig hoort van opdrachtgevers, terwijl dat misschien wel wenselijk is.
Ook voor opdrachtgevers zijn freelance platformen interessant
Wanneer een opdrachtgever op zoek is naar een freelancer begint het vaak in het eigen netwerk: misschien kent een van de werknemers wel een goede freelancer. Wanneer dit niet het geval is, kent misschien het netwerk van de werknemers wel de juiste persoon. Wanneer ook dat niet het geval is, wordt al snel gezocht op ‘internet’ of komen opdrachtgevers terecht bij recruitmentbureaus. Dit kost vaak tijd en soms ook frustratie. Een platform biedt een oplossing voor het ‘omslachtig’ zoeken.
Wanneer opdrachtgevers actief zijn bij een platform wordt hun netwerk namelijk enorm vergroot, wat erg handig en interessant is. Zeker wanneer freelancers zich aansluiten bij hun eigen pool. Dit betekent dat opdrachtgevers een soort digitale rolodex creëren, maar dan met veel meer informatie. Niet alleen kunnen freelancers zich aansluiten bij de digitale freelance pool van een bedrijf, maar hebben opdrachtgevers ook de mogelijkheid om freelancers uit te nodigen, die zij goed vinden en die ze graag in hun persoonlijk netwerk houden.
Waarom freelance platforms belangrijk zijn:
- Het bouwen van een netwerk en onderlinge relaties is belangrijk voor opdrachtgevers en freelancers. Je moet erop vertrouwen dat iemand is, wie zij/hij vertelt op papier wie zij/hij is. Veel platformen geven naast inzicht in het cv, portfolio en bijvoorbeeld een persoonlijkheidsscan, ook de mogelijkheid om beoordelingen aan te vragen en om te zien.
- Platformen geven de mogelijkheid om de manier van werken te veranderen. Het wordt gemakkelijker om opdrachten en freelancers met elkaar te verbinden, waardoor talent en skills op de juiste plek terechtkomen. Hieruit kunnen mooie samenwerkingen voortkomen.
- Freelance platformen helpen naast het verbinden van freelancers en opdrachtgevers vaak ook met de administratie en financiën die erbij komen kijken. Zodat opdrachtgever en freelancer zich kunnen focussen op wat echt belangrijk is.
Waar het woord ‘platform’ in dit geval een digitale en onpersoonlijke lading heeft, vinden wij de ‘human touch’ erg belangrijk. Dat betekent dat je ons altijd kan bellen (of zelfs langskomen op ons kantoor in het pittoreske Naarden-Vesting) bij vragen, moeilijkheden, voor hulp of gewoon voor de gezelligheid. Wil jij meer weten over hoe jij het gezicht achter jouw bedrijf kan laten zien? Lees dan hier meer.