Help, mijn opdrachtgever betaalt niet: 9 oplossingen

Jellow

Als freelancer of zzp’er moet je er niet aan denken dat een opdrachtgever jouw factuur niet op tijd wil betalen, of überhaupt niet kán betalen. Maar wat doe je dan als freelancer of zzp’er? En kan je dit probleem ook voorkomen? In deze blog vertellen we je hoe jij ervoor kan zorgen dat een opdrachtgever wél betaalt en hoe je dit probleem kan voorkomen in de toekomst. 

Wat doe je tegen opdrachtgevers die niet, of te laat betalen? 

Heb je geen duidelijke afspraken gemaakt over de betalingen of komen de opdrachtgevers deze gewoon niet na? Dat is natuurlijk ten eerste erg vervelend, maar bij de pakken neer gaan zitten heeft geen zin en machteloos sta je ook niet. Met deze tips weet je wat je moet doen als je in deze vervelende situatie terecht komt: 

  • Zorg ervoor dat je naast het maken van de duidelijke afspraken tijdens de onderhandeling, ook onder elke afspraak een handtekening van beide partijen hebt staan. Hiermee verklein je de kans op misverstanden en conflicten. Bespreek hoe vaak je correcties uitvoert en bespreek, bijvoorbeeld, om een voorschot van 30% te krijgen als je voor langere tijd aan een opdracht werkt. 
  • Zorg er daarnaast voor dat je factuur aan de regels voldoet. Een factuur moet aan een minimaal aantal wettelijke regels voldoen.  
  • Houd ook rekening met de minimale eisen die jouw opdrachtgever stelt aan een factuur. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het adres waar de factuur naartoe moet worden verzonden of de vermelding van het projectnummer en de contactpersoon. Zorg er daarom voor dat je deze gegevens van te voren in handen hebt. 
  • Is de betalingstermijn die je gemaakt hebt overschreden? Kom dan op tijd in actie! Je hebt niet voor niets aan de opdracht gewerkt. Neem contact op met de opdrachtgever en vraag waarom de factuur nog niet is betaald. Maak vervolgens afspraken over wanneer jij de betaling kan verwachten. Is de opdrachtgever vaak te laat? Ga dan in gesprek en leg elke afspraak duidelijk schriftelijk vast. 
  • Je kan bijvoorbeeld een betalingsregeling treffen met de opdrachtgever. Zorg er dan wel vervolgens voor dat je dit goed in de gaten houdt en weer zwart op wit zet.
  • Blijft de opdrachtgever onbereikbaar? Stel dan een aangetekende brief op met daarin vermeld ‘ingebrekestelling voor zover vereist’. Vermeld daarnaast dat de factuur nog niet is betaald.
  • Wil de opdrachtgever niet betalen? Dan is het handig om (vaak samen met een jurist) te kijken wat de reden is. Zit er een fout in de factuur? Dan kan het makkelijk opgelost worden.
  • Kom je er niet uit met de opdrachtgever? Ga dan eens in gesprek met een incassobureau of jurist. Samen met hen kan je dan gaan kijken naar een opschorting, verrekening of om een juridische procedure te starten. 
  • Is er echter sprake van wanprestatie volgens de opdrachtgever en kom je er niet uit? Dan moet je echt aan de bel trekken. Gaat het om een groot bedrag, boven de €1000,-? Dan kan je het beste een jurist inschakelen. 

“Voorkomen is beter dan genezen”

Als je het bekende spreekwoord hierboven leest, spreekt het natuurlijk al voor zich. Je kan er maar beter voor zorgen dat je er alles aangedaan hebt om de kans zo klein mogelijk te maken dat je factuur niet wordt betaald. Hoe je dit doet? Best eenvoudig. 

Vaak als beginnend freelancer of zzp’er krijg je hier vroeg of laat een keer mee te maken. Je hebt eindelijk een opdracht binnen bij een ‘grote’ opdrachtgever en vaak ben je dan nog te bescheiden om duidelijke afspraken te maken. Je bent immers allang blij dat je deze opdracht hebt gekregen en je wil niet onvriendelijk overkomen, is dan vaak de gedachte. 

Door deze gedachte kan je bijvoorbeeld vergeten om duidelijke afspraken te maken over een betalingstermijn. We raden je aan om daarom altijd tijdens het onderhandelingsgesprek te beginnen over welk betalingstermijn jij hanteert en welke betalingstermijn de opdrachtgever hanteert. Voor de meest freelancers en zzp’ers is dit 14 dagen. De wettelijke betalingstermijn is maximaal 30 dagen. Zorg er daarom samen voor dat hier duidelijke afspraken over worden gemaakt en leg dit ook vast. Je kan de betalingstermijn bijvoorbeeld ook opnemen als een artikel in je algemene voorwaarden. 

Ja leuk, die duidelijke afspraken. Maar kan je iedereen hier zomaar op vertrouwen? Het antwoord is nee. Er zijn natuurlijk altijd oplichters binnen de markt. Gelukkig wel minder dan de betrouwbare opdrachtgevers, maar houd altijd je ogen open. Heeft een opdrachtgever een té mooi aanbod voor je? Ga dan eens na of er geen kleine lettertjes bij zitten. 

Heb jij een tip voor freelancers of zzp’ers hoe jij ervoor zorgt dat een opdrachtgever tijdig betaalt? Laat het ons weten door een mail te sturen naar [email protected]

Tip: zoek jij een freelancer gespecialiseerd in financiën? Klik dan hier

Tags: Financieel - How to

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

Drie freelancers werken in een co-working space

Checklist Wet DBA: Voldoe jij aan de wet?

In de wereld van freelance werk en opdrachtgeverschap zijn duidelijkheid en transparantie enorm belangrijk als het gaat om een gezonde en eerlijke arbeidsmarkt....

4 minuten Jellow