Even voorstellen! Mijn naam is Britt van Engeland ofwel B. Your Event Manager. Ja je ziet het goed, de B in mijn bedrijfsnaam staat voor Britt, jouw eventmanager. Ik ben een goal digger. Gepassioneerd, direct en enthousiast. Mijn kracht is het uitdenken en organiseren van business to business evenementen, zowel voor online als live.
Dit doe ik sinds 4 jaar als freelancer op project- en interim basis. In mijn carrière heb ik veel ervaring opgedaan binnen diverse disciplines in de event-sector. Van functies bij een reclamebureau, incentivebureau en eventbureaus, uiteindelijk via een eventstyling-bedrijf naar het zelfstandig ondernemerschap.
Mijn kennis benut ik om een evenement in te zetten als marketing middel, waarmee diverse doelstellingen kunnen worden behaald. Het allerleukste vind ik het om zowel strategisch als creatief mee te denken bij de organisatie van het event, maar het vervolgens ook uit te mogen voeren. De evenementen die ik organiseer lopen uiteen van relatie-evenementen, kick-offs, seminars, openingen, jubilea tot beurs deelnamen. Kijkend naar mijn portfolio dan heb ik als freelancer mooie evenementen mogen organiseren voor organisaties als het Rijksvastgoedbedrijf, de Provincie Zuid-Holland, Axis Communications en Stichting De Upside van Down.
In 2018 won ik de ‘Freelancer of the Year’ award, als beste starter. Ik was toen nog een jaar ondernemer. Wat een kick!
Waarom je niet moet bezuinigen op freelancers
Ha, op goed, hard werkend personeel moet je nooit bezuinigen. Ik was altijd wel een ondernemende harde werker (vind ik zelf). Nu ik mijn eigen boontjes moet doppen en nog liever wil dat klanten blij en tevreden met mij zijn, en me nog eens terug vragen voor opdrachten, zet ik me altijd voor 200% in. Zelfstandigen zetten naar mijn idee vaak altijd nog een extra tandje bij. Ze zijn ondernemend, zelfstandig, flexibel en hebben vaak een expertise.
Daarbij zijn ze vaak breed onderlegt, aangezien je niet alleen je expertise als dienst inzet, maar ook je eigen marketing, sales, financiën, website en social media beheert. Daarbij is het onderhouden van je netwerk en relaties iets wat ook altijd aandacht nodig heeft. Kortom freelancers zijn vaak ook nog eens multi talenten!
Maar de bezuiniging duid hierin misschien nog iets meer op het financiële aspect. Tja daarvan kan ik alleen maar zeggen, wil je een echte expert op een bepaald vlak, en is daarin een geschikte freelancer te vinden? Dan zal hij of zij in deze expert rol ook echt wel de nodige kennis en ervaring hebben, die jouw verder helpt en de benodigde professionaliteit biedt. Die kennis en ervaring is zeer waardevol. Daar kan dan ook een ‘passend’ prijskaartje aan hangen.
Het voordeel is ook, mocht je bijvoorbeeld een aantal evenementen per jaar organiseren, maar niet genoeg om iemand full- of parttime in dienst te nemen, een freelancer de oplossing kan bieden in periodes waar nodig is. Tijdelijke ondersteuning scheelt dan al met al toch ook weer in de ‘vaste’ personeelskosten. Een freelancer draagt daarbij zelf ook veel risico, betaald zijn eigen AOV en pensioen. Daar hoef je als werkgever dan ook niet voor te zorgen.
Ik word als freelancer regelmatig op interim basis ingehuurd door opdrachtgevers. De ene keer wanneer mijn expertise als eventmanager benodigd is, en er geen vaste eventmanager werkzaam is, en de andere keer als ik iemand vervang die met zwangerschapsverlof gaat. Ook word ik wel eens ingehuurd als er tijdelijk versterking nodig is op een afdeling. Het soort opdrachtgevers verschilt van corporates, eventbureaus tot overheden. De opdracht is vaak duidelijk omkadert en de periodes verschillen van 4 tot 6 maanden.
Ook komt het wel eens voor dat een contract wordt verlengd. Ik vind het erg leuk om als een kameleon in de huid te kruipen van een organisatie, de cultuur eigen te maken en met een frisse blik en flinke dosis energie mijn expertise in te zetten. Maar eerlijk is eerlijk. Afscheid nemen na de vastgestelde periode is dan ook wel eens lastig, na een hele leuke, leerzame periode! In 2018 en 2019 heb ik via Jellow mijn expertise een aantal maanden voor Axis Communications ingezet. Één van mijn eerste interim opdrachten als freelancer. Wat heb ik hier een fijne tijd gehad. Zelfs nu heb ik nog regelmatig contact met een aantal (tijdelijke) collega’s.
Pittige tijden voor evenementenbranche
De evenementenbranche heeft het op dit moment behoorlijk pittig door COVID en alle bijbehorende beperkingen rondom live evenementen. Zelf heb ik snel de omschakeling en verdieping weten te maken naar online evenementen. Dit is een hele andere wereld, die grotendeels ook om een andere expertise vraagt. Freelancers met deze expertise zijn dan ook schaars, waardevol en ook nog eens flexibel.
Daarbij hebben veel bedrijven in de evenementenbranche personeel moeten laten gaan door alle beperkingen. Er zijn veel event-professionals die nu zekerheden hebben gezocht in een werkgebied buiten de evenementenbranche en hiermee een andere weg zijn ingeslagen. Misschien wel voor goed. Straks als de markt weer aantrekt en live evenementen weer nodig zijn, dan zal er ook een enorme vraag ontstaan naar event professionals. Ik geloof er dan ook in dat de vraag naar freelancers dan ook sterk gaat toenemen. Een freelancer kun je inzetten voor een bepaalde tijd, tot dat je bijvoorbeeld weer de middelen of zekerheid hebt dat je een vast iemand in dienst kan nemen.
Dit artikel is geschreven door Britt van Engeland. Nieuwsgierig naar de freelancers in Jellow? Vraag een demo aan en wij geven je online in 5 minuten een rondleiding. Liever persoonlijk contact? Neem dan contact op met Tom via [email protected] of bel naar 085 877 00 70.