Waardering en ondersteuning van je team leiden tot betere prestaties. Ook de freelancers in je team hebben behoefte aan feedback. “Een tevreden freelancer kan zelfs je ambassadeur worden.”
Een belangrijk onderdeel van goed opdrachtgeverschap is feedback geven aan je ingehuurde professionals. Freelancers kunnen namelijk wel wat extra ondersteuning en waardering van managers gebruiken, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Tilburg en ZiPconomy (2019). Uit deze studie naar zelfstandig professionals blijkt dat aandacht van de inhurende manager of opdrachtgever erg belangrijk is.
Waarom?
“Waardering en ondersteuning zorgen voor meer verbinding”, vertelt onderzoeker Annabelle van den Akker. “Als manager kun je zzp’ers het gevoel geven dat ze erbij horen. En als je dat doet, levert dat veel op. Voor een goede opdrachtgever zetten freelancers een stapje extra.”
Bovendien kiezen zelfstandig professionals hun opdrachten mede op basis van wat ze kunnen leren, vertelde HR-expert Roy Spaan van Mediahuis eerder. Hij merkt dat freelancers zich graag ontwikkelen en daar is dan ook aandacht voor binnen het mediabedrijf.
Hoe?
Feedback en talentmanagement werkt voor freelancers wel net even anders dan voor vaste medewerkers. Nogal logisch: een zzp’er heeft geen vijfjarenplan voor jouw organisatie. Hij werkt kortstondig of sporadisch voor een opdrachtgever, daarnaast ontwikkelt hij zich bij andere bedrijven.
Terwijl talentmanagement en feedback binnen organisaties een flinke ontwikkeling doormaken, profiteren freelancers daar vaak nauwelijks van. Dat schrijven HR-deskundigen en onderzoekers Jon Younger en Norm Smallwood in Harvard Business Review. Het is een gemiste kans als managers zich niet bezighouden met ‘performance management’ van hun freelancers, blijkt uit hun onderzoek.
Lees ook: HR managers vergeten om freelancers aan hun organisatie te binden
Hoe zorg je dan voor ondersteuning van je flexibele team? Uit de studie van Younger en Smallwood komen ook tips naar voren voor effectief talentmanagement:
- Deel de context
Uit de studie blijkt dat freelancers vaak niet aanwezig mogen zijn bij meetings en overleggen die wel van belang zijn voor het werk dat ze doen. Ze missen op die manier contextuele informatie, nuances en kunnen lastiger inschatten waar de prioriteiten liggen.
Nodig je freelancers dus wel uit voor die gesprekken. Dat het werkt, merkt inhurende manager Paul Lokenberg van mkb-bedrijf Leapforce in de praktijk. Net zoals de vaste mensen, zijn ook freelancers welkom bij kwartaalpresentaties en borrels. “Bij intensieve, lange opdrachten is het belangrijk dat iedereen honderd procent betrokken is. Dus iedereen met wie ik samenwerk krijgt direct toegang tot de benodigde accounts en de werkomgeving. Dat bevordert de samenwerking.”
- Waardering en lof
Erkenning en waardering net zo belangrijk voor freelancers als voor vaste krachten. Een goede ondernemer wil tenslotte dat zijn klant tevreden is. Ben je blij? Laat het hem dan weten! Zet je freelancer ook eens in het zonnetje, stuur hem een bedankje en deel het succes met de collega’s.
Lees ook: Freelancemarktplaats Jellow houdt een lofzang aan zzp’ers #odeaandefreelancer
- Focus niet alleen op prestaties
Hoe zit dat met feedback? “Persoonlijke ontwikkeling van de zzp’er staat niet bovenaan de prioriteitenlijst”, zegt Lokenberg. Toch weet hij ook dat terugkoppeling belangrijk is in een team. “Bij ons gaat feedback aan freelancers vooral over hetgeen zij leveren. Als het niet goed gaat, gaan we natuurlijk wel in gesprek. Maar een zzp’er krijgt geen 360 graden feedback zoals onze vaste medewerkers.”
Uit de studie van Younger en Smallwood blijkt dat dit beter kan. Freelancers willen meer dan de harde cijfers, schrijven zij. Ook de ‘zachte’ factoren zijn van belang. Veel zzp’ers geven aan dat ze daar pas iets over horen zodra er problemen ontstaan. Jammer, want door ook deze zaken te bespreken kun je bijvoorbeeld conflicten voorkomen. “Een goede teamleider stuurt niet alleen op resultaat, maar ook op ontwikkeling”, schrijven de onderzoekers. “Wie als je op beide zaken focust, haalt betere resultaten op de lange termijn.”
Inhurende managers willen vaak best feedback geven, maar het is vaak niet top-of-mind. Er ligt dus ook een taak voor de freelancer zelf: wil je tips om jezelf te ontwikkelen? Vraag erom!
- Sta open voor feedback van de freelancer
Feedback werkt twee kanten op, benadrukken de onderzoekers. Goede leidinggevenden moedigen hun team oprecht aan om zorgen te uiten, voordat er problemen ontstaan. Externen zien veel meer organisaties en kunnen daardoor soms sneller valkuilen spotten. Houdt dus regelmatig evaluaties en neem daarbij alle opmerkingen en zorgen serieus.
Moedig freelancers dus aan om open te zijn over hun bevindingen en laat ze weten wat je met hun feedback gaat doen. Uit de studie van Young en Smallwood blijkt dat externen vaak het gevoel hebben dat hun opdrachtgevers helemaal niet op feedback zitten te wachten. Jammer, want als organisatie kun je daar veel baat bij hebben.
Bij Mediahuis weten ze dat. “We vragen op verschillende momenten om input”, vertelt Spaan. “Vlak nadat iemand begonnen is willen we weten hoe het tot dusver bevalt. Hoe verliepen de procedures, was dat snel genoeg? En als iemand weggaat willen we weten op welke manier hij de deur uitstapt. Sinds kort gebruiken we daar een tool voor, Ratecard.”
Hij denkt dat zulke feedbacksystemen het ook nog eens makkelijker maken om mensen te vinden. “Een tevreden freelancer kan zelfs je ambassadeur worden.”
(Dit artikel is in samenwerking geschreven door ZipConomy).