Een freelance online marketeer inhuren? Zo pak je het aan
Tijdens de Corona-crisis is de vraag naar freelance online specialisten op het Jellow platform toegenomen met maar liefst 373%. Ondernemers die wij spreken geven aan dat ze willen investeren in hun website en de vindbaarheid ervan in zoekmachines en op social media.
De reden hiervoor is dat de verkoop van goederen en diensten zich momenteel grotendeels online voordoet. Het is dus niet gek dat de vraag naar onder andere online marketeers zo enorm omhoog is geschoten. Maar waar moet je nou op letten als je gaat samenwerken met een freelancer in dit vakgebied?
In deze blog bespreken we de bovenstaande vraag met Mirjam van Ruth en Dion Pander, die als Chief Operating Officer en freelance online marketeer samenwerken bij SmarterGerman. Zij hebben een aantal goede adviezen in huis voor een prettige en vruchtbare samenwerking.
Wat doet een online marketeer?
Een marketeer houdt zich bezig met het ‘vermarkten’ van een product of dienst. Dit omvat alle activiteiten die bedrijven ontplooien om de verkoop van producten en diensten te stimuleren. Voor online marketeers zijn de taken specifiek gericht op het stimuleren van de activiteiten online, bijvoorbeeld via zoekmachines of social media.
Lees ook: Wat doet een online marketeer?
Vanwege de grote hoeveelheid aan mogelijkheden richten freelance online marketeers zich vaak op één specialisme. Er zijn dus grote onderlinge verschillen tussen de freelancers in dit vakgebied.
Overzicht van enkele marketing specialismen:
- Search Engine Optimization (SEO): het verbeteren van de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google, zonder daarvoor advertentiekosten te betalen.
- Search Engine Advertising (SEA): het adverteren in zoekmachines zoals Google, waarbij je vaak betaalt per bezoeker van je website.
- Social Advertising: het adverteren middels social mediakanalen zoals Facebook, LinkedIn, Twitter, Youtube, Instagram.
- Conversion Rate Optimization (CRO): het verbeteren van de conversie op je website, waarbij bezoekers worden omgezet in (betalende) klanten of andere acties uitvoeren.
- Customer Relationship Management (CRM): het onderhouden van de relaties met bestaande en voormalige klanten van je bedrijf.
SmarterGerman is een goed voorbeeld van een bedrijf waar verschillende freelance online marketeers werken. Deze organisatie biedt online Duitse taalcursussen en lessen aan, waarbij verschillende kanalen worden gebruikt om klanten te bereiken. Ze kiezen ervoor om dit uitsluitend met freelancers te doen, die vaak ook nog bij andere bedrijven opdrachten hebben lopen.
Het idee achter deze werkwijze is dat freelance online marketeers op deze manier goed op de hoogte blijven van de laatste trends en ontwikkelingen in hun vakgebied. Deze kennis komt SmarterGerman uiteindelijk ook ten goede, een win-win situatie dus.
Hoe kom je met meer goede freelance online marketeers in contact?
Mirjam werkte voorheen met het internationale platform Upwork, maar geeft nu de voorkeur aan Jellow. Daar geeft ze twee redenen voor. Bij Upwork betaalde ze een marge over het uurtarief van de freelancer, waardoor de inhuurkosten snel oplopen. Bovendien creëert dit een situatie waarbij freelancers soms buiten Upwork om proberen te werken.
Dat vinden ze bij SmarterGerman niet prettig en daarom besloten ze op zoek te gaan naar een nieuwe manier om aan freelance online marketeers te komen.
“De pricing van Jellow is ook goed, je betaalt geen marges waardoor je veel geld kan besparen.” – Mirjam van Ruth
Zodoende meldde ze zich aan bij Jellow, waar ze tot haar verbazing direct gebeld werd. In eerste instantie vond ze dit vreemd, maar uiteindelijk ook wel prettig. In dit gesprek werd haar namelijk duidelijk dat je bij Jellow geen marges of het uurtarief hoeft te betalen en daarmee dus veel geld kan besparen.
Daarbij kwam dat Jellow een selectie van geschikte freelancer uitnodigt voor de opdracht, waardoor Mirjam zelf niet hoefde te zoeken. Zodoende werd Dion ook uitgenodigd voor de opdracht en werkt hij een jaar later nog steeds goed samen met Mirjam.
Hoe weet je of een goede freelance marketeer inhuurt?
Om goed te kunnen samenwerken met een freelance online marketeer is het volgens Mirjam belangrijk dat je een beetje weet wat marketing is, anders word je zo het bos ingestuurd. Daar voegt ze aan toe dat het niet erg is om vragen te stellen en je niet stom bent als je het niet snapt.
Sterker nog, het is een goede test om een online marketeer zijn werk aan jou uit te laten leggen zonder jargon te gebruiken, dus in gewone mensentaal. Op die manier weet je wat die persoon voor je bedrijf kan betekenen en leer je ook nog eens wat.
“Marketing is onwijs complex: alles wat je aanraakt heeft een impact.” – Mirjam van Ruth
Een andere goede tip van Mirjam is om te vragen naar leesbare rapportages. Als je een kijkje neemt in een doorsnee marketing tool dan snap je meteen waarom. Het is een brei van data die, zeker voor een leek, teveel informatie kan bevatten.
Marketing is onwijs complex: alles wat je aanraakt heeft een impact. Het verkrijgen van een goede rapportage is daarom cruciaal, zo krijg je grip op je online activiteiten en kun je belangrijke besluiten nemen. Bovendien biedt het een mogelijkheid om de samenwerking met de freelance online marketeer te beoordelen.
Tips om samen te werken met een freelance online marketeer
Mirjam heeft tijdens het samenwerken met freelance online marketeers gemerkt dat er twee uitersten zijn. Er zijn marketeers die eerst je hele verhaal goed willen kennen en de marketeers die meteen aan de slag gaan. Beiden kunnen goed zijn, maar het is belangrijk dat je bedenkt wat er nodig is voor de situatie waar je bedrijf in zit.
Er zijn marketeers die eerst je hele verhaal goed willen kennen en de marketeers die meteen aan de slag gaan.
Daarom geeft zij het advies om eens per maand met de freelancer terug te kijken op de afgelopen maand en de plannen voor aankomende maand te bespreken. Natuurlijk is het ook zaak om tussendoor te blijven communiceren, mocht er bijvoorbeeld iets wijzigen in de planning.
Ook benadrukt Mirjam het in acht nemen van culturele verschillen, zeker wanneer je met marketeers uit meerdere landen werkt. Bij SmarterGerman is dit het geval, waardoor ze erachter kwamen dat Engelse en Amerikaanse marketeers een stuk gelikter zijn in het schrijven van teksten dan hun Nederlandse en Duitse tegenhangers.
Dat paste niet helemaal bij de tone of voice die het bedrijf hanteert. Dat betekent overigens niet dat het bedrijf niet meer samenwerkt met freelance online marketeers uit Engeland en Amerika, aangezien ze daar juist een klik mee ervaren in andere aspecten op het gebied van online marketing, bijvoorbeeld het visuele vlak.
Bereken je voordeel als je een freelancer vindt via Jellow
Wat zegt een freelance online marketeer hierover?
Dion Pander, freelance online marketeer voor onder andere SmarterGerman, zegt dat vertrouwen erg belangrijk is voor een goede samenwerking. Wanneer je een freelancer niet kan ‘loslaten’, dan is hij meer tijd kwijt aan terugkoppeling geven dan dat hij aan het werk is.
Bij een bedrijf als SmarterGerman krijgt hij dat vertrouwen, ze durven hem echt los te laten. Eens per maand bespreken ze uitgebreid wat hij heeft gedaan en wat zijn plannen zijn voor komende maand. Daarnaast hebben ze tussendoor regelmatig contact via WhatsApp of Slack om de voortgang en aanpassingen af te stemmen.
“Ik heb veel geld verspild zien worden door mensen die zelf aan de slag gaan met online marketing.” – Dion Pander
Ook onderstreept Dion dat het fijn werkt als een opdrachtgever enige voorkennis heeft van online marketing, al heeft hij hier wel een belangrijke kanttekening bij. Hij heeft veel geld verspild zien worden door mensen die zelf aan de slag gaan, bijvoorbeeld door te adverteren op zoekwoorden in Google.
Lees ook: wat zijn de specialisaties van een online marketeer?
Ze vergeten dan vaak hun zoekwoorden ‘af te kaderen’, waardoor een bedrijf dat adverteert op ‘houten tafels’ ook budget uitgeeft aan mensen die ‘houten speelgoed’ zoeken. Zonde natuurlijk! Het is dus goed om jezelf in te lezen of een cursus of iets dergelijks te doen, maar laat het werk over aan de online marketing professional.
Vertrouwen en communicatie is de sleutel tot succes
In de gesprekken met Mirjam en Dion komt duidelijk naar voren dat er sprake is van een prettige samenwerking. Ook blijkt waarom dit het geval is: wederzijds vertrouwen en goede onderlinge communicatie. Doordat Mirjam enige kennis heeft van online marketing en Dion in gewone mensentaal kan uitleggen wat hij doet, weten beide partijen wat ze aan elkaar hebben.
Daarbij lijken ze ook een goed ritme te hebben gevonden (eens per maand) om het werk van Dion te evalueren, waardoor hij zijn uren voor SmarterGerman optimaal kan besteden aan zijn werk.
En nu zelf aan de slag
Geeft dit artikel je de handvatten om een goede samenwerking te hebben met een freelance online marketeer? Lees ook het stappenplan om zelf een freelancer te vinden en vraag een demo aan bij Jellow om direct je freelance online marketeer te vinden!