In deze inspirerende gastblog laten we Yvonne Bierings (28 jaar) van online marketingbureau The Content Case aan het woord. Samen met Joost Zengers (27 jaar) heeft zij ruim een jaar geleden haar eigen onderneming opgezet, met focus op SEO-advies en het schrijven van converterende teksten.
Hoe zijn jullie erbij gekomen om een online marketingbureau te starten?
Na onze opleiding in marketing & communicatie zijn we beide bij hetzelfde performance based marketingbureau begonnen. We hebben daar een fantastische tijd gehad en veel geleerd, maar op een gegeven moment werden de websites van het bedrijf doorverkocht aan een onderneming in Malta. Hoewel het een prachtig eiland is, besloot ik toch in Nederland te blijven. Joost was een jaar eerder al vertrokken naar een nieuwe uitdaging.
We hielden contact en hadden het er wel eens over hoe leuk en interessant het ons leek om ons eigen online marketingbureau te starten. In 2019 hebben we de knoop doorgehakt en zijn we er vol enthousiasme mee aan de slag gegaan. The Content Case was geboren!
Wat voor soort opdrachten voeren jullie uit?
We richten ons met The Content Case voornamelijk op SEO en affiliate marketing. Onze kracht ligt in het opstellen en uitvoeren van SEO-adviesrapportages, waarbij we een analyse van de website van de klant maken. We kijken aan de hand van verschillende SEO-tools naar de volgende belangrijke onderdelen en benoemen concrete verbeterpunten, die we vervolgens (optioneel) ook implementeren.
- Content: Hoe kan de huidige content verbeterd worden, welke nieuwe content moet toegevoegd worden? Zijn de meta data en interne linking goed ingericht en word je wel gevonden op voldoende keywords? Et cetera.
- Techniek: Hoe is de website, zit de sitestructuur goed in elkaar, is de website geoptimaliseerd voor mobiel, is de website veilig in gebruik?
- Autoriteit: Hoe staat het ervoor met de autoriteit van de website op basis van (kwalitatieve) verwijzende domeinen en hoe zit dat eigenlijk bij de concurrentie? Wat is er hier nodig om je concurrentie te kunnen verslaan?
De klant geeft bij een opdracht vaak aan dat hij of zij hoger wil ranken in de zoekmachine. Wanneer we daarop doorvragen is het onderliggende doel echter vaak het verhogen van de conversie. We willen ons niet blindstaren op bepaalde keywords, maar bepalen juist op basis van het doel van de klant een gerichte strategie.
Ook losse schrijfopdrachten
Al van jongs af aan ben ik gek op schrijven (nouja, typen), het is mijn grootste passie! Daarom doen we naast de adviesrapportages ook diverse losse schrijfopdrachten. Heb je zelf een kwalitatieve tekst nodig, bijvoorbeeld een blog, categorietekst of vergelijkingsartikel? Stuur maar door, geen onderwerp is te gek.
Het leuke aan tekstschrijver zijn is voor mij de diversiteit in onderwerpen. Of dat nu gaat om reizen, sporten, gereedschap, planten of wat dan ook. Alle benodigde informatie kan ik met gronding online onderzoek vinden en aan het einde van het artikel ben ik weer heel wat kennis rijker. Daar word ik heel happy van!
Vanuit deze passie voor schrijven hebben we bovendien ook een eigen website opgericht: B2B2C.nl. Dit is een ondernemersplatform met tips op het gebied van financiën, verzekeringen, telecom, kantoor en travel. Ook heel divers dus! We schrijven voor deze website zowel performance based content als promotionele artikelen voor linkbuilding.
Waarom een freelancer inhuren voor online marketing?
Jellow stelde me de vraag wat de voordelen zijn van een freelancer inhuren in mijn sector. Allereerst denk ik dat het in deze tijden sowieso belangrijk is om aan je website te werken, of dat nu een medewerker in-house is of een freelancer. We schakelen immers steeds meer over naar online zoek- en koopgedrag.
Het voordeel van het inhuren van een freelancer in deze sector, is dat je veel flexibiliteit hebt qua uren. Bij een SEO-adviesrapportage zie je bijvoorbeeld een aantal pijnpunten naar voren komen die op korte termijn op te lossen zijn. Dit kost de eerste maand iets meer tijd. Daarna stap je over op onderhoud van de website en kom je maandelijks met minder tijd door.
Ook kan een freelancer het huidige marketingteam ondersteunen. Samen weet je meer dan alleen en een freelancer kan hierbij een frisse blik werpen op de website, zonder voorkennis en eventuele vooroordelen.
Je kunt natuurlijk ook zelf een poging doen om met SEO aan de slag gaan. Hier zitten echter risico’s aan verbonden als je hier geen ervaring mee hebt. Zo kan het zijn dat je veranderingen doorvoert die juist in je nadeel werken. Anderzijds laat je misschien onbewust quick wins liggen, dat zou zonde zijn.
Freelancer versus vaste werknemer
Waarom een freelancer inschakelen in plaats van een vaste werknemer? Een goede vraag, voor beide opties zijn voordelen te benoemen.
Met een freelancer kun je het aantal productieve uren heel nauwkeurig afstemmen, per maand of zelfs per week. Met een vaste werknemer zit je daarentegen aan een contract vast. Neem daarom alleen een werknemer aan als je voldoende werk op de planning hebt staan.
Administratief gezien kom je met een freelancer gemakkelijker uit. Je ontvangt een factuur en die boek je in, veel meer komt er niet bij kijken. Is de freelancer niet naar wens, dan zeg je de samenwerking gemakkelijk op. Bij een vaste werknemer moet je aan veel meer zaken denken. Van het in orde maken van het contract tot opname in het salarissysteem, inwerken en het voorzien van werkapparatuur. Bovendien moet je rekening houden met vakantiedagen, vakantiegeld, doorbetalen tijdens ziekte en overige kosten, overige sociale voorzieningen en arbeidsvoorwaarden.
Een vaste werknemer kan wel weer bijdragen aan een goede teamspirit, omdat diegene op locatie werkt. Hij of zij krijgt de dagelijkse werkroutine mee en kan daardoor wellicht nieuwe input leveren.
Als je specifiek kijkt naar marketing en SEO, dan komen specialistische freelancers vaak van pas, zeker bij de uitvoering van specifieke projecten. Een vaste werknemer als allrounder in marketing is dan weer handig voor diverse taken, van de nieuwsbrief en website tot social media en offline communicatie. Je kunt een allrounder ook samen laten werken met een freelancer.
Al met al moet je als werkgever een afweging maken wat in jouw situatie de voor- en nadelen zijn van een freelancer tegenover een vaste werknemer. Wat is de meest voordelige én effectieve optie en waar liggen je prioriteiten? Dit hangt ook weer af van het type bedrijf en de bedrijfsgrootte, en -niet onbelangrijk- wat jouw eigen voorkeur heeft.
Waarom moet je niet bezuinigen op freelancers?
Ik zal de laatste zijn die zegt dat je niet moet bezuinigen op freelancers, want ik kan niet in de portemonnee van een ander kijken. Wel denk ik dat je altijd op zoek moet gaan naar een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Goedkoop kan in sommige gevallen namelijk duurkoop zijn.
Als ik spreek vanuit mijn ervaring dan weet ik dat sommige klanten bij ons zijn gekomen, omdat ze niet tevreden waren over hun huidige samenwerking. Zij hadden bijvoorbeeld tekstschrijvers voor enkele centen per woord die niet de gewenste kwaliteit en resultaten leverden of voelden zich een nummertje bij een groot bureau. Ze moesten daarna alsnog investeren in een andere freelancer, waardoor ze onder de eindstreep duurder uitkwamen dan wanneer ze direct een kwalitatieve samenwerking hadden gevonden.
Uiteindelijk denk ik dat je daar zelf een goede selectie in moet maken. Een goedkopere freelancer is niet per definitie slechter, en een duurdere freelancer niet per definitie beter. Voor teksten bieden wij klanten daarom vaak eerst een proefsamenwerking aan, zodat de klant kan beoordelen of het aansluit bij de wensen, alvorens we afspraken maken voor lange termijn. Het is aan ons om ze te overtuigen dat we het waard zijn ☺ !
Heb je nog tips voor ondernemers die op zoek zijn naar een SEO-samenwerking?
Als je de positie van je website wilt versterken en de conversie wilt verhogen, dan is het belangrijk dat je beseft dat SEO een langetermijnproces is. Verwacht niet van de ene op de andere dag resultaat, maar investeer in een goede basis.
Leg je strategische doelen voor aan de freelancer, een specialist weet op basis daarvan de beste aanpak voor te stellen. Stel vragen en vertel je verwachtingen, om eventuele teleurstelling en miscommunicatie te voorkomen.
Transparant zijn naar elkaar toe is belangrijk om optimaal resultaat te boeken. Ga daarom bij voorkeur een samenwerking aan voor lange termijn, met iemand in wie je vertrouwen hebt. Dit kan bijvoorbeeld op basis van een bepaald maandbudget.Tot slot mijn ‘last but not least’ tip, neem contact op met The Content Case. Wij helpen je graag met het verbeteren en schrijven van je website(teksten), het versterken van je concurrentiepositie en het realiseren van je doelen. Hopelijk tot snel!
Dit artikel is geschreven door freelancer Yvonne Bierings. Nieuwsgierig naar de freelancers in Jellow? Vraag een demo aan en wij geven je online in 5 minuten een rondleiding. Liever persoonlijk contact? Neem dan contact op met Tom via [email protected] of bel naar 085 877 00 70.