Steeds meer ondernemers en managers gaan zelfstandig op zoek naar freelancers. En ondanks het feit dat verschillende platforms volledige self-sourcing opties aanbieden, weten wij uit ervaring dat je een opdrachtgever toch altijd een beetje moet helpen. ‘Een beetje service’ zorgt voor een veel betere zoekervaring. Als het aan ons ligt: online zoeken naar freelancers doe je nooit helemaal alleen.
Freelance platforms kunnen arbeidsintensief zijn
De afgelopen jaren gaat het goed met freelance platforms. Het aanbod van freelancers op de arbeidsmarkt blijft maar groeien en opdrachtgevers beginnen steeds vaker te ontdekken dat flexibel werken zijn voordelen heeft.
Inmiddels weten we ook dat (freelance) platforms, ondanks de beste bedoelingen, nogal arbeidsintensief kunnen zijn voor opdrachtgevers. Denk bijvoorbeeld aan een vacature op LinkedIn waar veel, of eigenlijk teveel reacties op kunnen komen. Je wilt eigenlijk op iedereen reageren, maar dat kost teveel tijd. Bovendien weet je niet helemaal zeker of de reacties wel van geschikte freelancers komen. Wanneer je de reacties nog eens goed bekijkt, blijkt dat er vooral veel intermediairs reageren, terwijl dat ook niet helemaal de bedoeling was. Je zoekt bij voorkeur een rechtstreekse samenwerking met de freelancer.
Uit eigen onderzoek weten we ook dat opdrachtgevers regelmatig moeite hebben met het concretiseren van de opdrachtomschrijving, het voorselecteren van de juiste freelancers en het online delen van de opdracht. Hierdoor krijg je vaak te maken met reacties van freelancers die niet passen bij, of überhaupt zelfs geschikt zijn voor de opdracht. Voor je het weet, ben je zo twee weken verder en niets opgeschoten in de zoektocht.
Platform with a service
Juist, zo zeggen we dat in mooi Engels. We kunnen opdrachtgevers niet langer volledig aan hun lot overlaten op het wereldwijde web. Ondanks onze ambities bij Jellow om dit wel ooit te realiseren, blijven wij met opdrachtgevers in contact totdat zij aangeven dat ze ons echt niet meer nodig hebben.
Wanneer je je aanmeldt bij Jellow, krijg je daarom standaard een onboarding specialist aan de telefoon. Dit is een kort telefoongesprek waarin we in 5 tot 10 minuten de opdracht bespreken en concretiseren (zie ook deze blog). Vervolgens kun je als ondernemer achterover leunen en zie je dat de onboarding specialist de opdracht handmatig op het platform deelt met voorgeselecteerde freelancers.
Binnen 24 uur ontvang je de eerste 5 tot 10 reacties van freelancers. In elke notificatie via de e-mail wordt de opdrachtgever er aan herinnerd dat wij vanuit Jellow verwachten, in het kader van fatsoen, dat je binnen 48 uur reageert op de freelancers.
Het is belangrijk om te beseffen dat dit niet alleen prettig is voor de opdrachtgevers, maar ook de freelancers profiteren hier dus van. Zij ervaren hierdoor het platform als efficiënt en vooral plezierig. Hiermee wordt de kans vergroot dat zij betrokken blijven. Een win-win situatie dus.
Customer Success Team
Inmiddels weten wij ook dat veel opdrachtgevers na de ontvangen reacties even kort willen sparren met het platform. Wij hebben daarom een Customer Success Team samengesteld die 48 uur na de job post altijd telefonisch contact opneemt met de opdrachtgever. Zie je het voor je dat LinkedIn even met je belt om te vragen of je tevreden bent met de reacties die je hebt ontvangen? Wij in ieder geval wel, bij Jellow dan.
In meeste gevallen laten opdrachtgevers ons weten dat ze zijn voorzien en dat ze hoogstwaarschijnlijk een match gaan maken met één van de kandidaten. Dat is natuurlijk altijd leuk om te horen. Mocht dat nog niet zo zijn, dan kunnen wij bij Jellow de opdracht wat breder delen in het netwerk, zodat extra freelancers de kans krijgen om te reageren.
Tot slot herinneren wij de opdrachtgevers dat ze binnen 48 uur dienen te reageren op de freelancers. Het is fantastisch om te zien dat steeds meer opdrachtgevers hier gehoor aan geven. Ondertussen kunnen we zelfs concluderen dat bijna iedereen zich hieraan houdt.
Met deze samenwerking tussen de opdrachtgever, de freelancers en Jellow zien wij dat 93% van alle opdrachten netjes op ons platform worden vervuld. In 83% van de gevallen gebeurt dat zelfs al binnen een week tijd. De overige 7% van de opdrachten wordt ergens anders vervuld of de opdracht is komen te vervallen. Hier zijn we absoluut trots op!
De ‘Jellow zoals het hoort award’
Sinds dit jaar reiken wij bij Jellow de ‘Zoals het hoort’ awards uit aan opdrachtgevers die goed met hun freelancers omgaan op onze website. Met de uitreiking van deze award willen wij aandacht vragen voor het ontbreken van fatsoen in de wereld van freelance recruitment.
De eerste 5 bedrijven hebben in november (2020) de award al mogen ontvangen. Denk aan grote bedrijven zoals T-Mobile en de Nationale Nederlanden, maar ook aan snelgroeiende start-ups en MKB’ers zoals Gewoon Gers.
Onze jury kijkt bij deze awards naar 3 aspecten:
- De volledigheid van de opdrachtomschrijving van een opdrachtgever. Hierdoor weten freelancers of zij überhaupt wel in aanmerking komen en moeten reageren.
- Het tijdig reageren op alle freelancers die hun interesse hebben kenbaar gemaakt. Of het nu positief of negatief nieuws is.
- De mogelijkheid om als freelancer aan te geven dat je graag in contact wil blijven voor eventuele andere opdrachten.
Trustpilot
Wil jij meer lezen over de ervaringen van opdrachtgevers in Jellow? Sinds kort geven wij opdrachtgevers de mogelijkheid om een review achter te laten op Trustpilot. Nieuwsgierig naar de freelancers in Jellow? Vraag een demo aan en wij geven je online in 5 minuten een rondleiding. Contact: [email protected] of bel naar 085 877 00 70.