In iedere sector laat de actualiteit rond covid zijn sporen na. Voor veel ondernemers wordt de flexibiliteit en wendbaarheid flink getest. Zo worden complete strategieën omgegooid; vinden alle offline activiteiten ineens online plaats en zal je zoveel mogelijk vooruit kijken en eerder gemaakte keuzes her overwegen.
Hoe zorg je er dan voor dat je bedrijf, je webshop of je platform ondanks de onzekerheden toch door blijft groeien?
De grootste uitdaging van 2021
Inmiddels zijn we, sinds de start van de pandemie, bijna een jaar verder. Je hebt de afgelopen maanden ongetwijfeld voor veel uitdagingen gestaan en er zijn tegelijkertijd vast ook veel nieuwe deuren geopend voor 2021.
Maar waar ligt jouw belangrijkste uitdaging in 2021? Ligt dat op het vlak van groei in je bestaande markt, marktverbreding of eenvoudigweg een nieuwe business strategie? Dan heb je ongetwijfeld plannen gemaakt hoe je dit wilt gaan bereiken. En nu is mijn aanname, dat je daar vast ook één of meerdere specialisten voor nodig hebt.
Wanneer je een specialist nodig hebt, fulltime of flex, kan je normaliter terecht in je eigen netwerk op LinkedIn (post en pray) of via een vacaturebank. Maar wanneer je op zoek bent naar een nieuwe werknemer/collega in schaarse functies zoals een Laravel developer, Shopify specialist of een ervaren loyalty marketeer, is het tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend dat je snel de juiste kandidaat vindt.
En als het wervingstraject maanden in beslag neemt, het project stilvalt en uiteindelijk je groei stil blijft liggen, ben je nog veel verder van huis.
Schaarste op de arbeidsmarkt: freelance en vast
Ook in 2021 zijn echt goede mensen, of in andere woorden ‘talent’, schaars. En zeker wanneer bedrijven ook nog eens op zoek zijn naar specialisten, in o.a. marketing, IT en web & app development, waar ook veel andere bedrijven naar op zoek zijn.
Je kan er dan natuurlijk voor kiezen om een samenwerking te starten met (vaak dure) bureaus, tussenpersonen of recruiters. Maar zelfs dan is het nog niet altijd zeker of je de beste mensen vindt of krijgt. Daarnaast nemen deze partijen het netwerk weer met zich mee wanneer jij de samenwerking stopt. Dat kan natuurlijk veel handiger!
Geen zorgen: er zijn ook andere manieren om aan de juiste expertise te komen.
De arbeidsmarkt is de interactie tussen vraag en aanbod van arbeidskrachten, waarbij te vaak nog alleen wordt gekeken naar de vaste markt. Terwijl juist freelancers, zoals je vast weet, een steeds grotere belangrijkere rol gaan spelen.
Onder andere door de instroom van meer interim/freelance en flexibele functies, is in bepaalde sectoren de verhouding tussen vaste dienstverbanden in relatie tot flexibele dienstverbanden het afgelopen jaar verschoven.
Je kan er tijdens je wervingsproces niet meer omheen. Als je naar het gehele aanbod van arbeidskrachten kijkt, zie je gewoonweg meer kans en opties als je beide markten meeneemt. Als je bijvoorbeeld binnen de sectoren marketing, development en design kijkt, zie je het grootste verschil.
In deze vakgebieden is de schaarste namelijk groot op de vaste arbeidsmarkt en minder op de freelance markt. Een goede reden om dit mee te nemen in je zoektocht wanneer jij een specialist zoekt.
Tabel 1. Schaarste arbeidsmarkt zakelijke dienstverlening vast vs. flex 2020 (Intelligence Group, 2020).
De voorspellingen voor 2021 zijn dat de schaarste, behalve in IT waar de schaarste extreem blijft, ietwat afneemt. Dit lijkt wellicht iets ademruimte te geven, maar de verschillen zijn minimaal. Dit verschilt overigens ook nog eens flink per functie. Web- en app developers, marketing en e-commerce specialisten blijven bijvoorbeeld zeer gewild.
Daarbij speelt ook nog een volgende ontwikkeling: waar schaarste is, gaan meer professionals freelancen. Deze beweging zie je vooral terug als je kijkt naar de afgelopen jaren in de branches marketing en communicatie. Het vinden van vast talent in vakgebieden waar grote schaarste heerst, wordt er dus niet per se makkelijker op.
Lees meer: De ontwikkelingen en voorspellingen van de arbeidsmarkt 2021
“Practice what you preach”
Ook bij Jellow spelen wij in op deze ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. We werken bijvoorbeeld in het marketingteam met een kern van 5 vaste medewerkers met daaromheen een flexibel netwerk van 4 freelance specialisten, die we eenvoudig op- afschalen op de momenten dat het nodig is. Practice what you preach in dit geval.
Zo vind je de juiste specialist
- Breng je projecten in kaart
Het eerste waarmee je eigenlijk moet starten is om je projecten duidelijk in kaart te brengen. Wie en wat heb je daarvoor nodig? En is het realistisch om deze specialismen te vinden binnen het tijdsbestek dat jij hebt?
- Wees realistisch over vereiste competenties
Zorg dat je realistisch bent over de vereiste competenties, dus zoek geen schaap met vijf poten want die ga je sowieso niet vinden.
- Knip banen op in projecten
Daarnaast is het gewoonweg slim om je blik te verruimen naar vast en flex. Misschien is het mogelijk om de baan die jij voor ogen hebt op te knippen? In andere woorden: kan je het in projecten of opdrachten breken, zodat je daar een externe specialist op kunt inzetten? Zodat jij in ieder geval het schaap met 5 poten niet hoeft te zoeken.
Wanneer tijd de belangrijkste factor is in het wervingstraject dan kun je zelfs overwegen om via een interim of freelance arbeidskracht van start te gaan met je project. En hoe handig is het dan als je een plek hebt waar je die specialist in 24 uur kan vinden?
Zo blijft de focus waar die hoort: op de groei van je bedrijf, de ontwikkeling van die nieuwe business strategie of de optimalisatie van jouw conversiefunnel.
Waar haal jij talent vandaan in 2021? Lees het in deze paper, met o.a.:
- De trends en ontwikkelingen van de vaste & freelance arbeidsmarkt
- Voorspellingen omtrent schaarste in 2021 in de zakelijke dienstverlening
- 6 Stappenplan: Hoe jij kan inspelen op de schaarser wordende arbeidsmarkt