7 uitdagingen van kennisondernemers en hoe je ze oplost
‘Hoe kom ik aan klanten?’ is de meest gestelde vraag door kennisondernemers. Want wanneer je een succesvolle business wil creëren, moet je nu eenmaal verkopen. Dit is dan ook één van de vele uitdagingen van kennisondernemers. Want kennis is niet tastbaar en kan moeilijk te verkopen zijn. Daarnaast is het óók belangrijk om jezelf te onderscheiden. Kortom: meerdere uitdagingen om één groot doel te bereiken, klanten.
In deze blog lees je de 7 meest voorkomende uitdagingen in de reis naar (nieuwe) klanten en de bijhorende oplossingen.
De grootste uitdaging van kennisondernemers: Ondernemen zonder omzetdoel
Als je geen omzetdoel voor jezelf stelt, weet je ook niet waar je naartoe werkt. Het is ontzettend belangrijk dat jouw omzetdoel in beton gegoten is. Ga voor jezelf na wat je nodig hebt en niet alleen om te kunnen leven. Maar wat heb je nodig om te doen wat jou gelukkig maakt? Stel een maandelijks doel voor jezelf en schrijf het op een whitebord, prik het op je prikbord of hang het op de koelkast. Want als je niet weet waar je naartoe werkt, hoe weet je dan of het gelukt is? Des te meer een reden om een feestje te vieren.
Uitdaging 2: Je hebt je ideale klant niet helder voor ogen
Als je niemand specifiek aanspreekt zal niemand zich aangesproken voelen. Door je te richten op je ideale klant en hem of haar heel goed te leren kennen, weet je exact wat hij of zij nodig heeft. Zodra je goed weet welke pijn, behoeftes en verlangen jouw ideale klant heeft, kun jij hen ook de beste oplossing bieden om zo de pijn op te lossen, de behoeftes te bevredigen en hem of haar dichter bij de verlangens te brengen.
Beantwoord voor jezelf eens de volgende vragen:
- Welke behoefte en verlangens hebben de mensen in jouw doelgroep met elkaar gemeen?
- Welke pijnpunten hebben de mensen binnen je doelgroep, waar willen ze vanaf?
- Welke resultaat geeft jouw dienst?
Uitdaging 3: Je bent niet onderscheidend genoeg
Als ik aan mijn coachees de vraag stel; “Waarom zou iemand bij jou kopen en niet bij een ander?”, krijg ik vaak een “eeeuuhhm”.Tja en als jij het niet weet, hoe moet jouw potentiële klant dat weten. Het is één van de meest belangrijke basisvragen van je marketingstrategie. Wat maakt jou uniek? Wat doe jij wel wat een ander niet doet? Of welke eigenschappen heb jij die een ander niet heeft?
Uitdaging 4: Je gebruikt je website (nog) als visitekaartje
Op een goede website laat je zien dat je de wensen, behoefte, pijn en verlangens van je doelgroep herkent en begrijpt. Je biedt hier een oplossing voor. Veel kennisondernemers zijn geneigd om direct iets over zichzelf te vertellen. “De beste in ons vakgebied” Of wij begrijpen wat jij wilt”. Met andere woorden, we kloppen onszelf eerst op de borst en gebruiken de website nog te vaak als een visitekaartje. Maar de enige die bepaalt of dat waar is, is de doelgroep en niet jijzelf.
De bezoeker wil weten wat jij kan doen om zijn of haar probleem op te lossen. Als een bezoeker op de website komt, moet het dus direct zichtbaar zijn voor wie je welke problemen kunt oplossen en welke belofte je doet. Plaats een mooie foto in je header, het liefst van jezelf en bedenk een titel en een ondertitel die deze informatie op de juiste wijze weergeeft.
Uitdaging 5: Je trekt niet continue nieuwe leads aan
Als je geen leads genereert, is het ook lastig om klanten aan te trekken. Een goede manier om jezelf continu te voorzien van leads is bijvoorbeeld het aanbieden van een gratis weggever. Een gratis weggever kan een product of dienst zijn die je gratis weggeeft in ruil voor een e-mailadres. Voordat mensen bij je kopen moeten ze je eerst leren kennen en vertrouwen dat jij de beste oplossing voor ze bent. Wanneer je een gratis weggever inzet voor je business, deel je jouw kennis en expertise.
Het is over het algemeen de eerste keer dat mensen echt met je kennis maken. Als je zorgt dat jouw gratis weggever veel waarde bevat voor jouw doelgroep, is de kans groot dat ze graag nog meer van je willen, lezen, zien of horen. Het bewijs leveren dat je de expertise in huis hebt om het probleem voor mensen op te lossen is zoveel krachtiger dan het alleen maar te roepen.
Uitdaging 6: Je hebt wel leads maar je zet deze niet om naar betalende klanten
Heb je die prachtige weggever staan en trek je genoeg leads aan, is het natuurlijk wel zaak dat je deze leads ook om gaat zetten naar betalende klanten. Maar mensen zullen alleen bij je kopen als ze je kennen, je leuk vinden en je vertrouwen. Je zult ze dus moeten prikkelen om deze reis samen met jou te maken. Dat doe je door het maken van een goede marketingfunnel. Je kunt dit vergelijken met een geautomatiseerd verkoopproces. In een reeks geautomatiseerde mails laat je jouw potentiële klant kennis met je maken en laat je zien dat je hem of haar echt goed kent.
Als jij jouw ideale klant echt, echt, echt kent dan weet je exact waar hij of zij behoefte aan heeft. Als jij daar zo goed mogelijk op aansluit en de pijn kan verhelpen door hen te voorzien van een oplossing, is alles wat je doet raak bij jouw potentiële klant. Wanneer je de dit heel goed doet, blijft alleen het vertrouwen nog over. Het is dé basis om met iemand in zee te gaan.
Je werkt al aan het opbouwen van vertrouwen door content te maken die goed aansluit bij je potentiële klant en dus ook je ideale klant. Maar echt vertrouwen opbouwen doe je door het delen van testimonials en reviews van je klanten. Dit zijn echte ervaringen van mensen die met jou hebben samengewerkt of iets bij jou hebben gekocht. De kans is groot dat je in gesprek kunt gaan om te achterhalen of jullie een match zijn. Als dat zo is, stel je jouw potentiële klant de vraag of zij het avontuur samen met je aan willen gaan. En zo heb jij een klant die weet waar je voor staat, maar ook bij jou past en waar jij gelukkig van wordt. Want klanten hebben is leuk, maar als het je meer energie kost dan het je oplevert heb je daar op de lange termijn natuurlijk helemaal niets aan.
Uitdaging 7: Je laat een potentiële klant die nee zegt, links liggen.
Het is natuurlijk ook mogelijk dat een klant nee zegt er nog niet aan toe is, nog even met zijn of haar partner moet overleggen. Wellicht wil de potentiële klant het over een paar maanden proberen omdat ze dan net even wat verder zijn. Vaak als een klant nee zegt, is het geen harde ‘nee’. Jouw potentiële klant is alleen nog niet overtuigd genoeg om met je in zee te gaan. Aan jou de taak om deze bezwaren weg te nemen en te achterhalen waar zij nog twijfels over hebben.
Als een potentiële klant bijvoorbeeld tegen je zegt “Ik wil nog even wachten tot ik wat verder ben”, vraag ik altijd: “Wat is er nu wezenlijk anders over 1 of 2 maanden? Wat verandert er concreet waarom je denkt dat het dan wel het goede moment is?”.
Misschien denk je nu dat dit een vorm van trekken en sleuren is, maar dat is zeer zeker niet het geval. Wij mensen hebben van nature altijd een excuus om iets wat moeilijk en lastig is niet te willen en hoeven doen. Denk maar eens het moment dat jij eigenlijk zou gaan sporten, maar omdat je een hele zware dag hebt gehad, toch maar even kiest voor een bankhang momentje. Maar uiteindelijk brengt dat bankhang momentje je niet verder naar je doel; een betere conditie en een gezonder lichaam.
Als je het van die kant bekijkt en jezelf de vraag stelt; Heeft dat bankhang momentje je nu eigenlijk echt verder geholpen? Dan zul je die vraag met een ‘nee’ moeten beantwoorden. En zo werkt dat ook met jouw klant. Zij hebben een doel en hebben jou daarvoor nodig om er te komen, zij hebben jouw hulp nodig en het is jouw plicht om ze te helpen de beste keus hierin te maken.
Over Stella: Hi, ik ben Stella van Marketingcomponist, Marketingstrateeg, Webdesigner en Funnel Expert voor coaches en kennisondernemers.Ik help je aan meer klanten met een converterende WordPress website die scoort in zoekmachines en ontwikkel en implementeer funnels in ActiveCampaign, zonder dat jij je druk hoeft te maken over technisch geneuzel.
Ben je benieuwd hoe ik je kan helpen om meer klanten te genereren? Plan dan geheel vrijblijvend hier een gratis online strategie gesprek met mij in