Wie een vacature in development, IT, marketingcommunicatie of finance wil vervullen, weet dat je op tijd moet starten met recruitment van die nieuwe collega. Goede nieuwe werknemers in deze vakgebieden zijn schaars. Grotere bedrijven met meer aantrekkingskracht hebben hier overigens iets minder last van dan de gemiddelde MKB-onderneming.
Specialisten zien kansen
Opvallend is daarnaast dat de schaarste in de vaste arbeidsmarkt niet te vergelijken is met de schaarste op de freelance arbeidsmarkt. Dit biedt kansen voor specialisten. We zien dat meer specialisten nu de stap naar freelancen zetten, omdat binnen hun vakgebied de schaarste hen meer kansen op interessante opdrachten en meer financiële zekerheid biedt.
Van fulltime banen naar projecten
Een verandering van de interne mindset is een slimme manier om als organisatie om te gaan met de actuele wervingsituatie op de krappe arbeidsmarkt. In plaats van denken in ‘fulltime banen’ kun je ook denken in ‘projecten’. Wanneer je taken of delen van een fulltime baan kan afbakenen tot een project, hoef je dus niet direct te zoeken naar een fulltime collega die alles kan, maar kun je voor het specifieke project een specialist inhuren. Zo vis je in een tweede vijver: de freelance markt. Waarbij de kans op slagen groter is dan op de vaste arbeidsmarkt.
Van ‘post en pray’ naar ‘pick en post’
Pas je wervingsstrategie hier op aan: van een ‘post en pray’ aanpak naar ‘pick en post’. Daarmee stap je af van het geijkte proces van een vacaturetekst schrijven, deze te delen op platforms en hopen op reacties. Maar zo werkt het niet meer. Met ‘pick en post’ deel je je vacature namelijk direct met een vooraf gemaakte selectie van relevante en passende personen.Wanneer de freelancer de opdracht zelf niet kan vervullen, weet hij of zij vast wel een andere goede freelancer die geschikt is voor de opdracht. Dit scheelt je veel tijd en aandacht: een stuk efficiënter dus!
Zo vind je alsnog die specialist voor jouw organisatie. Door vooraf slim na te denken over de functie, rol, het project en de vorm van samenwerking.
Wat je nog niet wist over freelancers
Freelancers zijn geïnteresseerd in mooie opdrachten, werken vaak (actief) aan hun netwerk en bieden zich gemiddeld 49x vaker aan op de arbeidsmarkt dan vaste werknemers. De drempel om zich aan te sluiten bij een freelance pool is voor hen laag, zeker wanneer jij een interessante opdrachtgever voor hen bent. Daarnaast kennen freelancers ook andere goede freelancers in hun vakgebied. Dus is die ene freelancer niet beschikbaar, kan hij/zij de opdracht makkelijker delen met een andere freelance specialist.
Freelance pools
Lars Evers van Jellow gaf bij ZipConomy het webinar: ‘Waarom freelance pools net zo belangrijk zijn als talent pools‘. In dit webinar ging hij in op de mogelijkheden die je als bedrijf hebt met de start van een freelance pool, hoe je een pool opbouwt, het belang van relaties voor een duurzame freelance samenwerking en hoe je relevante mensen aan jouw organisatie bindt.
Misschien vind je dit ook interessant:
Ben je op zoek naar een freelancer? Of ben je zelf freelancer?
Vind mijn freelancer Ik ben freelancer
Schrijf je in bij Jellow en vind snel en makkelijk jouw geschikte freelancers of freelance opdrachten!