Wat doet een copywriter?
Ervaren freelance copywriter en communicatie specialist Dennis Jak vertelt in dit interview over zijn passie: copywriting. Naast de kneepjes van het vak geeft Dennis ook een aantal goede tips aan opdrachtgevers die (in de toekomst willen) samenwerken met een freelance copywriter.
Mijn naam is Dennis Jak. Communicatie Specialist met een passie voor content marketing en PR. d.m.v. tekst en de juiste communicatiemiddelen zorg ik voor zichtbaarheid van mijn opdrachtgevers. Om bijvoorbeeld leads te genereren, zichtbaarheid te vergroten of een gedachtegoed breder onder de aandacht te brengen. Ik ben gespecialiseerd in B2B, maar help ook diverse organisaties in B2C. Zo help ik o.a. bedrijven in de sectoren IT, Energie, Mobiliteit, Muziek, Zorg en HR, maar ondersteun ik ook (semi)overheden. Wil je meer weten? Bekijk hier mijn website.
Wat is copywriting?
Copywriting, in mijn geval, is het in opdracht schrijven van tekst. Copywriters worden ook wel tekstschrijvers genoemd. Waar de tekst over moet gaan of welk doel het dient is enorm breed en wordt, in de meeste gevallen, bepaald door de opdrachtgever.
Wat doet een copywriter?
Dat verschilt of het een nieuwe opdrachtgever is of een partij waar je al jaren voor werkt. Veelal komt een nieuwe partij met een specifieke opdracht, bijvoorbeeld het schrijven van een persbericht of een tekst voor een whitepaper over een specifiek topic. Bij bestaande relaties help ik ook mee in het bedenken van de topics van de te maken content. Daarnaast adviseer ik bij het kiezen van de communicatiekanalen voor de beste zichtbaarheid van de content.
Op het moment dat een onderwerp is benoemd en de doelstelling erachter is bepaald, begin ik eigenlijk altijd met research. Veel informatie komt vanuit de organisatie, maar natuurlijk maak ik ook gebruik van Google/internet. Bij het schrijven van de tekst hou ik rekening met de tone of voice van het bedrijf en de gebruikte zoekwoorden. SEO vriendelijke teksten worden nu eenmaal beter gevonden en dat willen mijn opdrachtgevers graag. Wat ik leuk vind bij het zoeken naar informatie online, is dat ik mijn eigen geschreven content van relaties regelmatig tegenkom bij de beste zoekresultaten.
Hoe is de term copywriter de afgelopen jaren veranderd? En waardoor?
Voorheen stonden creatie, technologie en content wat verder van elkaar verwijderd. En dan bedoel ik niet reclamecampagnes, maar op content marketing gebaseerde communicatie. Creatie, technologie en copywriting zijn tegenwoordig onlosmakelijk met elkaar verboden. Ook bestaan steeds meer tools die je kunnen ondersteunen. Zo werk ik met bijvoorbeeld Monday als projectmanagement tool. Hierdoor kan ik enorm snel schakelen met relaties en houden we beiden goed overzicht. Maar ook zijn er allerlei tools die je laten zien of de content die op een website staat teruggevonden kan worden door zoekmachines.
Voorheen stonden creatie, technologie en content wat verder van elkaar verwijderd. Tegenwoordig zijn ze onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Wat vind jij het leukste aan je expertise? En aan freelancen?
De afwisseling van werkzaamheden is denk ik wel het voornaamste. Het is zo tof om bij allerlei verschillende organisaties een blik achter de schermen te mogen werpen. Zo werk ik het ene moment voor een regionaal ontwikkelingsbedrijf, het andere voor een IT-bedrijf en daarna weer voor een internationaal muziekplatform. Ieder dag is anders bij mij en dat vind ik heerlijk.
Hoe kunnen bedrijven een freelance copywriter inzetten?
Dat is enorm breed. En hangt ook wel van het type copywriter af. De een is goed in B2B en de ander in B2C. De een is gespecialiseerd in long copy en de ander in short copy. En wat is je specialisme? Zelf schrijf ik veel over ICT/tech, mobiliteit, energie, duurzaam, muziek, overheid en ondernemen, maar collega’s van mij zitten juist weer meer in de culturele hoek of retail. Zaak is dus om de juiste copywriter uit te zoeken.
Eenmaal geselecteerd kunnen ze helpen bij het maken van bijvoorbeeld website teksten, teksten voor een e-mailnieuwsbrief, content voor social media, whitepapers, brochureteksten of een persbericht. Waar je tekst gebruikt kan je copywriters inzetten. Zo heb ik bijvoorbeeld ook geholpen bij het herschrijven van HR- en vacatureteksten. En onlangs nog bij het herschrijven van een offerte tekst.
Ben je benieuwd naar het uurtarief van een freelance copywriter? Gespecificeerd op ervaringsniveau: junior, medior en senior. Download hier onze factsheet uurtarieven.
Factsheet Uurtarieven downloaden (PDF)
Wat zijn de veel gemaakte fouten van opdrachtgevers die je tegenkomt?
Op het moment dat je een specialist inhuurt, geef diegene het vertrouwen. Ze doen dit dag in dag uit. Ik merk dat de relaties die openstaan voor input en je een zekere vrijheid geven er meer uithalen. Wij hebben expertise, maak hier gebruik van. Je besteedt het niet voor niets uit.
Een dingetje waar ik zelf nog wel eens in trap is genoegen nemen met een magere briefing. Bij bestaande klanten gaat dit eigenlijk altijd goed, maar als je net begint met een samenwerking, stop hier dan extra tijd in, dat ga je terugzien in een beter resultaat.
Waar loop je het vaakst tegen aan bij opdrachtgevers?
Qua werk zie ik met name veel vraag naar ondersteuning bij het maken van nieuwsbrieven, social media, website teksten en persberichten. Maar onlangs was ik ook met een team freelancers betrokken als hoofdredacteur bij de productie van het Finance Run Magazine.
Qua doelstellingen is zichtbaarheid en leadgeneratie bij de meeste relaties belangrijk. Daarnaast doe ik ook regelmatig ‘lobbywerk’, bijvoorbeeld rondom energietransitie of mobiliteit.
Een dingetje waar ik zelf nog wel eens in trap is genoegen nemen met een magere briefing.
Wat was je leukste, of meest interessante opdracht? En waarom?
Net had ik het al over communiceren rondom energietransitie. Persoonlijk duurt de transitie mij veel en veel te lang en ben ik blij dat ik een steentje kan bijdragen om e.e.a. te versnellen. En dat werkt echt! Verbindingen worden gelegd zodra je begint met informeren/communiceren. Zo heb ik een podcast serie gemaakt waarbij in een van de afleveringen een waterstof windmolen centraal stond. Dat vond ik oprecht interessant en is ook een erg leuk interview geworden. Ook heb ik geholpen met de Pr rondom deze speciale windmolen en hier kwam enorm veel respons op. Daar kan ik echt heel blij van worden!
Heb je tips voor copywriters die willen beginnen met freelancen?
Zorg dat je al wat omzet hebt voordat je je oude baan vaarwel zegt. Dan heb je wat financiële zekerheid en zie je ook meteen of het wel echt iets voor je is. Heb je drie klanten en het gaat bij allemaal niet goed, lekker je baan behouden. Zie je dat ze enorm tevreden zijn en je zelfs andere klussen daardoor binnenhaalt, dan zit je op het juiste spoor.
Probeer eens een tijdje een interim klus. Dat geeft behoorlijk wat zekerheden voor een bepaald periode, kan je wennen aan het ondernemerschap en een buffertje opbouwen financieel.
En vergeet niet te denken reserves, pensioen en een voorziening voor arbeidsongeschiktheid.
Heb je tips voor opdrachtgevers die op zoek zijn naar een copywriter?
Des te beter de briefing, des te beter het eindresultaat. Zie de copywriter als een partner en een collega en niet als hired gun. Ook freelancers willen betrokkenheid voelen voor de organisatie waar ze voor werken en dat zie je terug in het resultaat. Een goede samenwerking is de basis voor een goed resultaat.
Zie de freelance copywriter als een partner en een collega en niet als hired gun.
De 10 must do’s bij het zoeken naar een freelance copywriter
- Zoek een specialist
- Zorg voor een goede briefing en debriefing
- Stel duidelijke doelen en maak deze meetbaar
- Communiceer de juiste zoekwoorden
- Vraag om een urenbegroting
- Maak gebruik van de kennis en kunde van de copywriter
- Maak gebruik van een goede projectmanagement tool
- Werk in de cloud zodat je snel de content heen en weer kan schieten (voor aanpassingen/akkoord etc.)
- Zorg dat er een persoonlijke match is en ga voor een langdurige samenwerking
- Regel ook meteen een eindredacteur