Wat doet een marketeer?
Een marketeer is een professional gespecialiseerd in marketing. Marketing is het vermarkten van een dienst of product en beslaat alle activiteiten die een bedrijf of organisatie inzet om de verkoop van diensten of producten te bevorderen. Een marketeer werkt voor een specifieke dienst of product en werkt in teamverband met marketing- en salescollega’s binnen een bedrijf of organisatie. Een marketeer kan in vast dienstverband werken, als freelance marketeer voor een organisatie aan de slag gaan of werkzaam zijn bij een marketingbureau.
De term ‘marketeer’ is een verzamelnaam voor verschillende gespecialiseerde functies zoals online marketeer, telemarketeer, retailmarketeer, e-mail marketeer, CRM marketeer en marketingmedewerker. Iedere functie richt zich op een specifiek aspect binnen marketing.
Wat is marketing (offline en online)?
Marketing gaat over elke activiteit die consumenten en producenten met elkaar verbindt. Bij marketing gaat het erom de dienst of het product van jouw bedrijf zo goed en structureel mogelijk aan te bieden aan jouw klant. Binnen een bedrijf valt marketing vaak onder één afdeling of team (Marketing) of onder meerdere afdelingen of teams; bijvoorbeeld Marketing en Communicatie, Marketing en Sales. Dit kan verschillen per bedrijf en branche.
Bij marketing gaat het er dan ook om de dienst of het product van jouw bedrijf zo goed en structureel mogelijk aan te bieden aan jouw klant.
De laatste jaren vervagen de grenzen tussen traditionele marketing en online marketing. Echter heeft een online marketeer wel andere vaardigheden en kennis dan een traditionele marketeer. Wil je meer weten over de verschillen tussen offline en online marketing? Lees dan het blog ‘Wat is online marketing‘, waarin we uitleggen wat online marketing is en hoe een online marketeer jouw bedrijf kan helpen aan meer omzet en groei.
De taken en verantwoordelijkheden van een marketeer
Een marketeer helpt een bedrijf bij het vermarkten van een dienst of product aan de doelgroep. Hierbij draait het om het vergroten van de groei, omzet of het bereik van een bedrijf of website. De taken en verantwoordelijkheden van een marketeer bestaan uit:
- Opstellen van het marketingplan (voor een of meerdere kanalen) of definiëren van de marketingstrategie
- Opstellen van marketingplanning en budgetten
- Opstellen van een concurrentieanalyse
- Opzetten, coördineren, optimaliseren en rapporteren van marketingcampagnes en verwante activiteiten
- Creëren brand awareness en zichtbaarheid van merk bij doelgroep en klanten
- Ondersteuning bij doorontwikkelen producten en diensten o.b.v. marketinginzichten
- Ondersteuning bij doorontwikkelen merkidentiteit, huisstijl en onderscheid vermogen
- Evt. aansturen van partners, marketingbureaus en freelance marketeers
Deze taken gelden voor offline en online marketeers. Hierbij werken marketeers regelmatig nauw samen met andere afdelingen binnen de organisatie als development/IT, Sales en productontwikkeling. Daarnaast zul je zien dat online marketeers een aantal specifieke aanvullende verantwoordelijkheden hebben gericht op de website en online zichtbaarheid en vindbaarheid. Echter zullen de in de praktijk de meeste marketeers de taken van traditionele marketeers en online marketeers combineren.
- Contentmarketing en creatie van websitecontent
- Analyse van websitebezoek/online traffic en online gedrag van de doelgroep in bijv. Google Analytics of Adobe Analytics
- Optimalisatie van de website gericht op de klantbehoefte, usability en conversie
- Creatie en optimalisatie van social media
- Opzetten, coördineren, optimaliseren en rapporteren van SEA-campagnes (adverteren op zoekmachines) in Google Ads en Bing Ads
- Opzetten, coördineren, optimaliseren en rapporteren van SEO-campagnes (natuurlijke of organische zichtbaarheid op zoekmachines) in Google en Bing
Lees meer over de taken en verantwoordelijkheden van een (freelance) online marketeer.
In de praktijk zullen de meeste marketeers de taken van traditionele marketeers en online marketeers combineren.
Binnen een organisatie zijn er vaak verschillende soorten marketeers werkzaam, ieder met zijn/haar expertise. Dit kunnen marketeers zijn die in vaste dienst werken of als freelance marketeer het team ondersteunen met specifeke kennis en kunde. Marketeers zijn werkzaam binnen commerciële bedrijven maar ook non-profit organisatie, omdat goede vermarkting van een product of dienst in iedere sector belangrijk is voor de groei van een organisatie en een betere dienstverlening.
Binnen traditionele marketing vind je de volgende functies: marketingmedewerker, communicatiemedewerker (intern of extern), marketingmanager, copywriter/tekstschrijver, grafisch designer, marketinganalist, traffic-coördinator.
Binnen online marketing vind je daarnaast de volgende functies: SEA marketeer, SEO marketeer, CRO specialist, contentmarketeer, webanalist, affiliate marketeer, usability expert, contentmanager, social media marketeer.
Zoals je ziet zijn er binnen marketing een groot aantal specialismes. Wanneer je dus een marketeer zoekt, dan is het belangrijk om jezelf af te vragen wat de rol van de marketeer zal zijn. Hoe wil je als bedrijf groeien en waar heeft de klant behoefte aan? Hoe kan een marketeer daarbij helpen en welke vaardigheden dient de marketeer te hebben. Er is namelijk geen marketeer die alle disciplines volledig beheerst. Tegenwoordig zie je een tweedeling binnen de vaardigheden van marketeers. Zo heb je zogenaamde specialisten die een bepaalde marketingdiscipline volledig beheersen. Daar tegenover staat dan de t-shaped marketeer. Een marketeer met diepgaande kennis op één marketingonderdeel en een brede kennisbasis van andere marketingdisciplines. Goed om je hiervan bewust te zijn.
Wat is de rol van een marketeer in een marketingteam?
Een marketeer is een belangrijke functie binnen een marketingteam. De rol van de marketeer verschilt per bedrijf, per branche, per bedrijfsgrootte en per product of dienst. De samenstelling van een marketingteam varieert logischerwijs ook. Een marketingteam bestaat dan ook niet uit een vaste samenstelling van functies en marketingdisciplines. Doordat veel bedrijven een website hebben, online contact hebben met hun klanten en online hun geld verdienen, zie je wel dat veel marketingteams één of meerdere online marketingspecialisten bevatten.
Een veelvoorkomende samenstelling van een marketingteam ziet er als volgt uit:
- Marketingmanager of marketing lead: staat aan het hoofd van het team en stuurt en motiveert de marketingmedewerkers
- Online marketeer/social media manager: verantwoordelijk voor de online marketingcampagnes (SEA, SEO en social media) en online conversie
- Marketingmedewerker: ondersteunt de online marketeer en is verantwoordelijk voor websitecontent
- Analist: ondersteunt het marketingteam met bruikbare inzichten en rapportages.
- Ondersteunende medewerkers zoals copywriters, designers, PR-adviseurs, communicatieadviseurs, fotograaf, developer (front-end en back-end)
Wanneer het team niet groot is, maar het bedrijf toch behoefte heeft aan een bepaald specialisme, dan wordt vaak een marketingbureau ingeschakeld of wordt een freelance marketingspecialist ingehuurd die met je vaste team werkt aan het behalen van de marketingdoelstellingen. De verantwoordelijkheid voor werving en aansturing van deze specialisten ligt ook vaak bij de marketingmanager. Lees hier verder over de verantwoordelijkheden van een marketingmanager.
Wat verdient een marketeer?
Uit onderzoek van Indeed komt naar voren dat een marketeer in Nederland gemiddeld €46.485 per jaar verdient. Het gemiddelde jaarsalaris van een beginnend marketeer bedraagt €35.500 euro. Een medior marketeer verdient gemiddeld €50.500 per jaar en een senior marketeer verdient gemiddeld €58.000 euro per jaar.
Een marketeer in Nederland verdient volgens onderzoek van Indeed gemiddeld €46.485 per jaar.
Het gemiddelde salaris van een marketeer in Nederland is afhankelijk van de functievereisten, opleidingsniveau jaren ervaring en specifieke kennis en kunde. Hierdoor zijn er grote verschillen in verdiensten te zien. Het gemiddelde jaarsalaris kan daarnaast flink uit elkaar liggen als je kijkt naar de verschillende functietitels die onder de noemer ‘marketeer’ vallen. Zo verdient volgens Nationale Beroepengids een online marketeer gemiddeld €2.500 – €4.166 bruto per maand. Een telemarketeer verdient gemiddeld €1.400 – €1.800 bruto per maand. Een CRM marketeer verdient gemiddeld €2.500 – €5.700 bruto per maand. Genoemde bedragen zijn incl. vakantiegeld en voorwaarden.
Dit verschilt van het uurtarief wat freelancers binnen marketing hanteren. Wil jij weten wat een normaal tarief is voor freelancers binnen Marketing? Vind de gemiddelde van verschillende specialismen in deze factsheet (PDF).
Gemiddelde marketing uurtarieven downloaden (PDF)
Welke opleiding heeft een marketeer gevolgd?
Een marketeer heeft meestal een hbo of wo opleiding gevolgd in de richting van marketingcommunicatie. Onderstaande opleidingen bieden een basisopleiding met mogelijkheden tot specialisatie/minor en zijn te volgen in voltijd en deeltijd.
- Communicatie en Multimedia Design CMD (hbo-niveau)
- Medewerker marketingcommunicatie (mbo-niveau)
- Commerciële Economie CE (hbo- of wo-niveau) met afstudeerrichting Marketing & Sales of Digital Marketing
- Media Informatie Communicatie (hbo-niveau)
- Communicatie CO (hbo-niveau)
- NIMA A/B/C
Als marketeer is het mogelijk om via cursussen en trainingstrajecten je te specialiseren binnen je vakgebied om meer kennis te verkrijgen op het vlak van productmarketing, advertising/online marketing, marketing management, brand management, e-commerce, analytics etc. Hiervoor kun je terecht bij brancheorganisaties en commerciële opleidingsinstituten.
Het aantal vacatures voor marketeers neemt al enkele jaren toe. Hierbij gaat het om vacatures voor marketing generalisten en marketingspecialisten. Daarnaast is een duidelijke trend zichtbaar dat steeds meer marketeers de stap zetten om als freelancer aan de slag te gaan.
Vaardigheden en competenties van een marketeer (waar moet je op letten?)
Naast de werkzaamheden en verantwoordelijkheden leggen we ook uit welke competenties, eigenschappen en overige vaardigheden nodig zijn voor een succesvolle marketeer binnen een organisatie. Met deze competenties weet je dat de marketeer een aanwinst zal zijn voor jouw organisatie. Wanneer je een (freelance) vacature voor een marketeer dient te vervullen dan is het goed om te kijken naar de benodigde competenties, naast de ervaring en kennis van de marketeer.
- Commerciële én klantgerichte instelling – Het succes van je product of dienst bestaat bij de gratie van de klant en de markt. Een goede marketeer weet dat en wil de band tussen product en klant structureel uitbouwen. Door de klantbehoefte continu te onderzoeken worden nieuwe marketingactiviteiten opgezet.
- Analytisch vermogen – Een goede marketeer heeft gevoel voor ontwikkelingen in de markt en behoeften van de klant en neemt besluiten op basis van deze inzichten. Met de inzichten uit data zet de marketeer nieuwe marketingactiviteit op.
- Creativiteit – Om onderscheidend in marketingcommunicatie te kunnen zijn als bedrijf is het belangrijk om als marketeer slim en creatief te zijn, zodat je je product of dienst onderscheidend in de markt blijft zetten.
Een goede marketeer heeft gevoel voor ontwikkelingen in de markt en behoeften van de klant en neemt besluiten op basis van deze inzichten.
- Competitief – Een onderscheidend product is vaak niet genoeg. Je moet ook de acties van de concurrentie in het oog houden. Een goede marketeer wil altijd beter presteren dan de concurrentie, zodat de naamsbekendheid en omzet groeien.
- Resultaatgericht en datagedreven – Met de komst van online marketing is de meetbaarheid van campagnes belangrijker geworden. Wat levert die geïnvesteerde euro op? Door slim gebruik te maken van data optimaliseert een goede marketeer zijn/haar campagnes.
Hoe kan je een marketeer inzetten voor je bedrijf?
Tot slot willen we verder ingaan op de situaties waarin je een marketeer nodig zou kunnen hebben.
- De verkoop van je product verloopt niet goed. De huidige marketingactiviteiten brengen niet wat je verwacht en groei blijft uit. Met de inzet van een marketeer kun je huidige marketinginitiatieven verbeteren en nieuwe activiteiten ontplooien.
- Je hebt een nieuw product of een nieuwe dienst ontwikkeld, waarmee je een nieuwe markt wilt betreden waarin je nog geen ervaring of naamsbekendheid hebt. Met de inzet van een marketeer onderzoek je de markt en zet je marketingcampagnes op om snel voet aan de grond te krijgen.
- Je wil je website gaan gebruiken om voortaan ook je product of dienst online aan te bieden, maar hebt zelf niet de kennis om dit te doen. Met de inzet van een marketeer verbeter je de online zichtbaarheid van het product, vergroot je je naamsbekendheid en kun je omzet genereren via je website.
Met de inzet van een marketeer kun je huidige marketinginitiatieven verbeteren en nieuwe activiteiten ontplooien.
In deze drie gevallen kan het voor je bedrijf een slimme keus zijn om een marketeer aan te nemen om meer uit marketing voor jouw bedrijf te halen. Ook kan een marketeer je helpen met klant- en marktonderzoek, het kiezen van de beste marketingstrategie en het schrijven van een marketingplan om een nieuwe product of dienst in de markt te zetten. Wanneer je zelf de kennis niet hebt, dan is het een slimme keuze om een marketingexpert aan te nemen die je helpt meer klanten aan te spreken, je product of dienst beter in de markt te zetten en je product of dienst door te ontwikkelen door inzichten vanuit de klant.
Wat levert een freelance marketeer op voor je bedrijf? De voordelen op een rijtje
Zou je wel een marketeer aan willen nemen voor je bedrijf, maar heb je onvoldoende ruimte in budget? Of is je team of bedrijf nu nog te klein om een specifeke marketeersfunctie in te vullen? Stil blijven staan is dan vaak geen optie. Je kunt dan ook denken aan de inzet van een freelance marketeer. Hierbij bespaar je op salariskosten en maak je slim gebruik van de flexibiliteit, kennis en ervaring van een freelancer. Hierdoor kun je direct van start met de marketinguitdaging die jouw bedrijf heeft. Zo kun jij aan de slag met je bedrijf en ben je verzekerd van een freelance marketingexpert die jouw bedrijf.
Denk je erover om een freelance marketeer in te huren voor jouw bedrijf? Bij Jellow vind je gegarandeerd de juiste freelance specialist die effectief aan de slag gaat met het bereiken van jouw doelstellingen. Met het Stappenplan Freelancer inhuren laten we je zien hoe eenvoudig het is om een freelance marketeer te vinden voor jouw bedrijf.
Stappenplan: Zelf een freelancer vinden (PDF)
Wat doet een marketeer bij Jellow?
Binnen Jellow werken we Agile binnen een zelfsturend team, waarbij we meerdere gespecialiseerde marketeers in dienst hebben. Zo werken we met een marketeer op het gebied van zoekmachineadvertenties (SEA) binnen Google. Daarnaast hebben we een marketeer die zich bezighoudt met de online vindbaarheid (SEO) van Jellow. Met een brandmarketeer en contentmarketeer verzekeren we ons van een duidelijke consequent uitgedragen boodschap en het stap voor stap vergroten van ons onderscheidend vermogen. Een CRO specialist helpt samen met de webanalist met het verbeteren van de conversie op de website, omdat je via Jellow volledig online freelancers kunt vinden voor jouw freelance opdracht. En zo zijn er nog meer marketingfuncties binnen het team van Jellow. Binnen Jellow maken we dan ook gebruik van veel freelancers, die direct de marketingexpertise en ervaring brengen die we nodig hebben om te kunnen groeien.
Zo zorgen we ervoor dat de klanttevredenheid hoog blijft en dat we elke dag steeds weer een beetje beter worden in de dienstverlening voor onze klanten. We willen het voor onze klanten namelijk zo eenvoudig mogelijk maken om snel de beste freelance specialist in te huren.