Google analytics wordt gebruikt door SEO-specialisten.

Wat doet een SEO-specialist?

Jellow

Wat is een SEO-specialist?

Een SEO- (Search Engine Optimization) specialist is een professional die websites helpt bij het verbeteren van hun zichtbaarheid en relevantie op de resultatenpagina (SERP’s) van bijvoorbeeld Google, Bing, Google Images of YouTube. SERP staat voor Search Engine Result Page. Dit is de pagina met zoekresultaten die een zoekmachine zoals Google toont wanneer een gebruiker zoekt op bepaalde keywords. Je kan in positie stijgen of dalen door de relevantie van jouw website of stuk content. Wanneer je website bovenaan staat in Google op een bepaalde term, dan krijg je meer bezoekers op je website dan wanneer je laag staat. Hoger scoren op de Google-ranking kan door middel van zoekwoordonderzoek, content optimalisatie, relevante linkverwijzingen, technische optimalisatie van de website en meer.

Het doel van een SEO-specialist is ervoor te zorgen dat een website bovenaan de resultatenpagina verschijnt voor relevante zoektermen, waardoor er meer organische verkeer wordt aangetrokken en de online zichtbaarheid en autoriteit van de website toeneemt. SEO is een cruciaal aspect van digitale marketing en kan significant het online succes van een bedrijf beïnvloeden. Een SEO-specialist dient op de hoogte te zijn van de laatste algoritme wijzigingen en trends op het gebied van zoekmachineoptimalisatie om de prestaties van de website te blijven verbeteren en meer bezoekers aan te trekken.

Wat is het verschil tussen een SEO-specialist en een SEA-specialist?

De functies van een SEO- (Search Engine Optimization) specialist en SEA- (Search Engine Advertising) specialist worden vaak verward met elkaar. Het is niet gek dat dit gebeurt, aangezien het maar één letter verschilt. In werkelijkheid is het verschil vele malen groter. Met SEO wil je organisch bovenaan de resultatenpagina te staan. Met SEA betaal je bijvoorbeeld Google om bovenaan de zoekresultaten te staan.

Hoe werkt een zoekmachine?
Om het verschil tussen SEO en SEA (ook wel paid search) beter te begrijpen leggen we eerst uit wat de structuur is van de resultatenpagina van zoekmachines als Google of Bing. Wanneer jij een zoekwoord of een serie zoekwoorden in bijvoorbeeld Google intypt, komen hier zoekresultaten uit. De eerste één tot vier zoekresultaten zijn meestal de advertenties, oftewel SEA-advertenties. Dit zijn betaalde advertenties, waardoor jouw website als een van de eerste wordt getoond op de zoekmachine. De hoeveelheid advertenties hangt af van de zoekwoorden waarop je zoekt. Elk zoekwoord heeft een zoekvolume en een prijs. In de basis geldt: hoe preciezer het zoekwoord, hoe hoger de prijs voor het zoekwoord. Een SEA-specialist is voortdurend bezig met het opzetten, live zetten en analyseren van de advertentiecampagnes.

Onder de advertenties worden de organische zoekresultaten getoond. De organische zoekresultaten wordt gerankt aan de hand van de techniek, inhoud en de autoriteit van een website. Daarnaast wordt de ranking bepaald op basis van inzicht in de intentie van de gebruiker. Zo kan de zoekgeschiedenis door de zoekmachine gebruikt worden om een beter resultaat te geven op jouw zoekwoorden. Als SEO-specialist en als SEA-specialist wil je jouw ideale bezoeker en doelgroep beter begrijpen, zodat je beter aan kunt sluiten op hun behoefte.

Je wordt door de zoekmachine ingedeeld in een ranking, degene die bovenaan de ranking staat, daarvan denkt Google of Bing dat dit het beste antwoord is op jouw zoekterm. De zoekmachines werken met een algoritme. Het algoritme bepaalt vervolgens wie er het hoogst in de ranking verschijnt. Als SEO-specialist is het jouw doel om de juiste bezoekers naar je website te trekken via organische zoekresultaten, zonder dat er betaald moet worden voor het verkeer.

Belangrijkste verschillen tussen SEO en SEA

SEO  SEA 
Organisch verkeer Betaald verkeer
SEO-tools en Google Search Console etc. Google Ads en Microsoft Ads etc.
Lange termijn investering Korte termijn investering

Belangrijkste overeenkomsten SEO en SEA

Het gebruik van zoekwoorden in zoekmachines
Relevantie van zoekresultaat en intentie van gebruiker zijn belangrijk om te begrijpen
Het streven om bovenaan aan de resultatenpagina te staan

Wat doet een SEO-specialist?

Een SEO-specialist is een professional die zich richt op het verbeteren van organisch verkeer naar de website. Het doel is om de website zo hoog mogelijk te laten scoren in de zoekresultaten, zodat deze meer zichtbaarheid en bezoekers krijgt. Dit is belangrijk, omdat de meeste mensen die op zoek zijn naar iets op het internet, niet verder kijken dan de eerste paar zoekresultaten. Als een website niet goed zichtbaar is, zal het minder bezoekers trekken en daardoor minder kans hebben om te converteren tot weergaven, leads of sales.

Samen met een team van developers, (online) marketeers en content creators zorgt een SEO-specialist dat de website aan de eisen van zoekmachines voldoet en zoekwoorden bevat die door gebruikers worden gebruikt. Een belangrijk onderdeel van het werk van een SEO-specialist is doelgroeponderzoek en zoekwoord- en zoekgedrag onderzoek. Hierbij bekijken ze welke zoekwoorden relevant zijn voor de gebruiker en voor de website en hoe vaak deze worden gebruikt door zoekende gebruikers. Ze gebruiken deze informatie om de inhoud van de website op de juiste manier te optimaliseren en zoekwoorden op natuurlijke wijze te integreren in de tekst, titels en beschrijvingen.

Naast de content is technische optimalisatie ook belangrijk voor een hoge score in de zoekresultaten. Hierbij wordt de technische opbouw van de website bekeken en verbeterd, zodat zoekmachines de website makkelijker kunnen begrijpen, doorzoeken (crawlen) en indexeren. Tijdens het crawlen worden gegevens van websites of andere bronnen gehaald, meestal om die gegevens te verwerken of te analyseren. Dit doet Google om te beoordelen of jouw website optimaal functioneert. Je kan de website beter laten presteren door onder andere het verbeteren en optimaliseren van de website-architectuur, het verhogen van de laadsnelheid en het oplossen van technische problemen.

Daarnaast is het verzamelen van relevante linkverwijzingen ook een cruciale factor voor zoekmachineoptimalisatie. Hierbij werkt een SEO-specialist aan het verkrijgen van relevante en kwalitatieve links van andere websites naar de website. Dit verhoogt de autoriteit van de website en geeft zoekmachines het signaal dat deze betrouwbaar en waardevol is.

Wat maakt iemand een goede SEO-specialist?

Een goede SEO-specialist heeft een aantal belangrijke eigenschappen en competenties. Ten eerst is het belangrijk dat een SEO-specialist analytisch sterk is. Hij of zij moet in staat zijn om met verschillende tools belangrijke conclusies te trekken uit grote hoeveelheden data. Ook moet een SEO-specialist op de hoogte zijn van alle nieuwe SEO-ontwikkelingen.

  • Een goede SEO-specialist wil de gebruiker en het zoekgedrag van de gebruiker begrijpen
    Een SEO-specialist is nieuwsgierig en onderzoekend. Hij of zij brengt de behoefte van de doelgroep en informatie/inspiratie over een product of dienst samen om het beste resultaat te bieden voor een zoekende gebruiker. Je zorgt ervoor dat jouw antwoord het best mogelijke antwoord is op de vraag of het probleem van de gebruiker, waarbij je op de website aanvullende informatie of inspiratie biedt. Onderzoek naar de behoefte van de doelgroep en hoe de gebruiker zoekt is hierbij belangrijk.
  • Een goede SEO-specialist is behendig met het toepassen van technische SEO-optimalisaties
    Een SEO-specialist werkt vaak samen met een developer van de website. Om aanpassingen te maken aan de website is er kennis nodig over de structuur en opbouw van de website. Zonder deze kennis is het lastig om aanbevelingen te doen voor een optimalisatie van de website.
  • Een goede SEO-specialist heeft ervaring met het schrijven van kwalitatieve content en het gebruik van relevante linkverwijzing
    Om organisch verkeer naar de website te krijgen, moet de content op de website actueel en relevant zijn voor de gebruiker. Aan de ene kant moet je ervoor zorgen dat de content op de website goed leesbaar en uniek is, waardoor het hoog rankt in de zoekmachine. Aan de andere kant gebruik je bronnen met autoriteit en geloofwaardigheid om je informatie te ondersteunen.
  • Een goede SEO-specialist kan campagnes meten, analyseren en rapporteren
    Als SEO-specialist ben je voortdurend bezig met het maken van campagnes om een website of andere landingspagina’s naar een hogere positie te krijgen in de zoekmachine. Tijdens het draaien van een SEO-campagne moet je de data goed kunnen analyseren en vervolgens rapporteren aan de rest van jouw team.
  • Een goede SEO-specialist heeft het vermogen om samen te werken
    Je bent als SEO-specialist vaak werkzaam in een team met onder andere een online marketeer, developer, copywriter en visual designer. Je moet een teamplayer zijn, want je zal met projecten vaak samenwerken met een of meerdere specialisten om tot het gewenste resultaat te komen.

In een samenvatting heeft een goede SEO-specialist een up-to-date kennis over de zoekmachine, is analytisch sterk, weet hoe hij of zij een SEO-tekst moet schrijven en kan goed samenwerken in een team. Met deze eigenschappen en competenties is hij of zij in staat om jouw website naar het juiste hoogte te navigeren.

Welke tools gebruikt een SEO-specialist?

SEO-tools voor SEO-specialisten

Een SEO-specialist heeft data nodig om campagnes te draaien. Een SEO-specialist moet erachter komen wie de pagina bezoekt, wat het volume van de bezoeken is, met welke zoekwoorden de gebruikers op de website komen, wat de prestatie en conversies van de website zijn en ga zo maar door. Hoe kom je als SEO-specialist aan al die data? Wij laten jou zien welke tools handig zijn om te gebruiken als SEO-specialist.

Google Analytics:
Met Google Analytics heb je inzicht op wat er op de website gebeurt. Je kan zien hoe veel gebruikers op de website zijn geweest, uit welk land, op welk apparaat, hoe lang ze op een pagina zijn gebleven. De mogelijkheid tot analyseren zijn bijna eindeloos bij deze tool. Filter de data die jij nodig hebt voor je SEO-campagnes.

Google Search Console:
Google Search Console geeft je inzichten in het zoekgedrag van jouw doelgroep en gebruikers. Je ziet welke pagina’s op je website het beste presteren in de zoekresultaten, op welke zoekopdrachten dat het geval is en waar mogelijke problemen zich voordoen.

Google My Business:
Iedereen met een Kamer van Koophandel (KvK) inschrijving heeft het recht om zich te registreren bij Google My Business als bedrijf. Je kan hier de bedrijfsvermelding volledig inrichten, en bijvoorbeeld geregeld foto’s en reviews toe te voegen. Ook is het mogelijk om blogs of andere artikelen toe te voegen aan de bedrijfspagina. Zo verbeter je tegelijkertijd de vindbaarheid in de zoekresultaten. Google My Business bevindt zich in de rechterkolom op de zoekresultatenpagina en bevat allerlei handige en praktische informatie over een bedrijf.

Google Trends:
Google Trends biedt toegang tot een grotendeels ongefilterde steekproef van daadwerkelijke zoekopdrachten op Google. Zo kan je de interesse in een bepaald onderwerp laten zien, zowel wereldwijd als geografisch gefilterd tot plaatsniveau. Het geeft dus weer in welke mate een onderwerp populair is, in een bepaald gebied.

Google Keywordplanner:
Google Keywordplanner is een handige tool voor het vinden van zoekwoorden. Het is in de eerste plaats bedoeld als een tool voor Google Ads campagnes, waarmee adverteerders interessante zoektermen kunnen vinden om een campagne op te draaien. Door een SEO-specialisten wordt de tool voornamelijk gebruikt om tot nieuwe zoekwoorden te komen.

Ubersuggest:
Ubersuggest geeft je op een overzichtelijke manier een idee van hoeveel mensen er zoeken naar een specifiek zoekwoord of onderwerp. Je krijgt binnen enkele seconden een geschat maandelijks zoekvolume. Hiermee kan jij de zoekwoorden vinden die geschikt zijn voor jou SEO-campagne.

GTmetrix:
GTmetrix biedt de mogelijkheid tot het technisch analyseren van een website. Je kan hier je eigen website analyseren, maar ook van bijvoorbeeld concurrenten. Het heeft overzichtelijk weer hoe je website presteert en waar je mogelijk nog verbeteringen kan aanbrengen.

Webpagetest:
Webpagetest is een open source tool van Google. Het geeft je inzichten die je in staat stellen om verbeteringen door te voeren op het vlak van performance. Zo kan je de snelheid van de pagina meten, wat van belang is voor SEO. Hierdoor zul je uiteindelijk gebruikers een betere website-ervaring bieden, beter de gebruiker kunnen helpen bij een vraag of probleem en daardoor een hogere positie in de zoekresultaten mee bereiken.

Ahrefs:
Ahrefs is een SEO-tool die inzicht geeft over de verschillende prestaties van jouw website.. Deze informatie kan je gebruiken om vervolgens de website te optimaliseren en beter vindbaar te maken voor de zoekmachines.

MOZ:
MOZ is net als Ahrefs een alles-in-één-softwarepakket voor zoekmachine optimalisatie,die je kunt gebruiken voor het bijhouden van zoekposities, zoekwoorden, onderzoek en het analyseren van pagina’s en backlinkprofielen.

SEMrush:
SEMrush is net als MOZ en Ahrefs een SEO-tool, die is gespecialiseerd in zoekwoorden onderzoek en concurrentieanalyse. Deze software kan je helpen bij het opzetten en optimaliseren van onder andere SEO, SEA, social media en content marketing strategieën.

SEranking:
SEranking staat voor Search Engine Ranking. Je kan met deze tool (net als met MOZ, SEMrush en Ahrefs) zien wat de positie van jouw website is en wat de ranking van de concurrenten is op verschillende zoekwoorden. Het is ook mogelijk om je social media te regelen via deze plek en inzicht te krijgen in je backlinks.

Screaming Frog:
Met Screaming Frog kan je onder andere kapotte links en afbeeldingen vinden, maar ook ontbrekende, dubbele of te lange paginatitels. Deze tool geeft je de mogelijkheid om grote hoeveelheden URL’s tegelijkertijd te importeren en te analyseren.

Majestic SEO:
Majestic SEO helpt je bij het bijhouden, analyseren en opbouwen van organische backlinks. Het wordt omschreven als de beste tool om de backlinks te controleren. Met Majestic SEO kan je zien hoeveel backlinks jouw website of een andere website heeft, maar ook hoe deze backlinks zijn opgebouwd. Daarnaast kan je de anchors zien die worden gebruikt voor de backlinks. Een anchor tekst, ook wel ankertekst en linkteksten genoemd, is de tekst waarmee een link gekoppeld is, op de website.

De bovenstaande tools zijn enkel een handvol manieren om data te vergaren en te analyseren. Er zijn nog talloze andere tools die gratis of tegen betaling beschikbaar zijn. Verdiep je in de tools en kies de tool die past bij de data die jij nodig hebt.

Wat verdient een SEO-specialist?

Een SEO-specialist in Nederland verdient gemiddeld € 3.545 bruto per maand (o.b.v. 40 uur). Het aantal jaren ervaring speelt wel een rol in het salarisniveau van een SEO-specialist.

  • Een junior accountant (minder dan 2 jaar ervaring) verdient € 3.280 per maand
  • Een medior accountant (3 tot 5 jaar werkervaring) verdient € 3.640 per maand
  • Een senior accountant (meer dan 5 jaar ervaring) verdient € 3.645 per maand

Het gemiddelde salaris van een SEO-specialist per type dienstverband (ervaring niet meegenomen) is als volgt:

  • Vast contract € 3.540
  • Freelance € 2.450
  • Traineeship € 2.000

Je salaris als SEO-specialist wordt bepaald door meerdere factoren. Denk aan de leeftijd, het opleidingsniveau en de werkervaring die hierin bepalend zijn. Het salarisniveau verschilt ook per bedrijf of organisatie. Zo kun je als SEO-specialist aan de slag bij commerciële bedrijven, bij overheidsinstanties of bij een extern bureau, waarbij iedere branche een ander salarisniveau kan hanteren.

Een SEO-specialist in Nederland verdient gemiddeld € 3.545 bruto per maand (o.b.v. 40 uur).

Naast een goed salaris spelen ook secundaire arbeidsvoorwaarden een belangrijke rol. Dan kun je denken aan het aantal vakantiedagen, wel/geen reiskostenvergoeding en mogelijkheid tot een leaseauto. Een ander onderdeel van de arbeidsvoorwaarden zijn budget voor persoonlijke ontwikkeling en duidelijke doorgroeimogelijkheden

De hierboven genoemde bedragen komen via Werkzoeken.nl.

Welke voordelen biedt een SEO-specialist voor een bedrijf?

Een SEO-specialist is een professional die zich richt op het verbeteren van de online vindbaarheid van een bedrijf door middel van zoekmachine optimalisatie (SEO). Hieronder vindt u enkele voordelen die een SEO-specialist kan bieden aan een bedrijf:

  1. Hoger aantal bezoekers op de website: Door het verbeteren van de online vindbaarheid van de website, kan een SEO-specialist ervoor zorgen dat de website meer bezoekers trekt. Dit leidt tot meer zichtbaarheid en bekendheid voor het bedrijf.
  2. Hogere ranglijsten in zoekmachines: Een goede SEO-strategie zorgt voor een hogere rangschikking van de website in zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Hierdoor zijn potentiële klanten beter in staat om uw website te vinden wanneer ze zoeken naar producten of diensten die u aanbiedt.
  3. Lagere kosten per acquisitie: Doordat SEO gericht is op het verbeteren van de online vindbaarheid van de website, hoeft er minder geld uitgegeven te worden aan andere vormen van online marketing zoals Google Ads. Dit resulteert in lagere kosten per acquisitie en een hogere opbrengst voor het bedrijf.
  4. Focus op doelgroep: Wanneer de content op de website is afgestemd op de doelgroep, is de kans op langer verblijf op de website aannemelijk. Een SEO-specialist zorgt er op deze manier voor dat de juiste mensen converteren op de website.
  5. Verbetering van de gebruikerservaring: Een SEO-specialist richt zich op het verbeteren van de ervaring van de gebruiker op de website. Dit betekent dat de website beter is geoptimaliseerd voor snelheid, gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid, wat leidt tot een betere gebruikerservaring en een hogere terugkeer van bezoekers.
  6. Competitieve voorsprong: Door het optimaliseren van de online vindbaarheid van de website, zal een bedrijf een voorsprong verkrijgen ten opzichte van concurrenten die niet of weinig actief zijn met SEO-optimalisatie. Dit kan leiden tot een verhoging van de leads en sales en een verbetering van de naamsbekendheid van het bedrijf.

Welke opleiding heeft een SEO-specialist gevolgd?

Het worden van een SEO-specialist kent een steile leercurve. Het vergt veel kennis en ervaring, dat je door de jaren heen leert. De basis van een SEO-specialist begint vaak bij marketing of marketing communicatie. Er is namelijk geen specifieke opleiding voor de functie. Deze opleidingen worden meestal aangeboden op hbo of wo-niveau. Bij de onderstaande opleidingen worden minimaal de basics van SEO-marketing behandeld of er is een mogelijkheid tot het volgen van een specialisatie/minor.

  • Communicatie en Multimedia Design CMD (hbo-niveau)
  • Medewerker marketing communicatie (mbo-niveau)
  • Commerciële Economie CE (hbo- of wo-niveau) met afstudeerrichting Marketing en Communicatie
  • Communicatie CO (hbo-niveau)
  • NIMA A/B/C

Als SEO-specialist is het mogelijk om via cursussen en trainingstrajecten je te specialiseren binnen je vakgebied om meer kennis te verkrijgen. Hiervoor kun je terecht bij brancheorganisaties en commerciële opleidingsinstituten.

Het aantal vacatures voor SEO-specialisten neemt al enkele jaren toe. Hierbij gaat het om vacatures voor SEO- generalisten en SEO-specialisten. Daarnaast is een duidelijke trend zichtbaar dat steeds meer SEO-specialisten de stap zetten om als freelancer aan de slag te gaan.

Wat levert een freelance SEO-specialist op voor je bedrijf?

Zou je wel een SEO-specialist aan willen nemen voor je organisatie, maar heb je onvoldoende ruimte in budget om je processen onder de loep te nemen? Is je organisatie nu nog te klein om een specifieke SEO rol in te vullen en is er nog geen behoefte voor een permanente invulling?

Je kunt dan ook denken aan de inzet van een freelance SEO-specialist. Zo bespaar je op salariskosten en maak je efficiënt gebruik van de flexibiliteit, kennis en ervaring van een freelancer. Hierdoor kun je direct van start met de online uitdaging, vindbaarheid, websiteoptimalisatie en het schrijven van relevante content.

Denk je erover om een freelance SEO-specialist in te huren voor jouw bedrijf? Bij Jellow vind je gegarandeerd de juiste SEO-specialist die effectief aan de slag gaat met het bereiken van jouw doelstellingen. Met het Stappenplan Freelancer laten we je zien hoe eenvoudig het is om een SEO-specialist te vinden voor jouw bedrijf.

 

Tags: How to

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

Inkomstenbelasting als ZZP’er

Sinds kort heeft Jellow een samenwerking met Paperdork, een unieke combinatie van een innovatief boekhoudprogramma en jouw eigen cijferbaas. Naast belangrijke informatie voor...

5 minuten Jellow

Fietslease iets voor jou als freelancer?

Sinds kort heeft Jellow een samenwerking met Lease a Bike. Lease a Bike helpt freelancers met het vinden van de beste mobiliteitsoplossingen.  Zelfstandigen...

5 minuten Jellow