Welke opties heb je als manager bij krapte op de arbeidsmarkt?
De krapte in beschikbare arbeidskrachten is overal in het nieuws en houdt volgens het CBS voorlopig nog wel even aan. Zo geeft in het MKB een derde van de bedrijven in marketing/communicatie aan moeite te hebben nieuw gekwalificeerd personeel te vinden.
Er is inmiddels genoeg geschreven over de oorzaken, de duur en de impact van deze schaarste binnen de verschillende sectoren, maar welke opties heb je nú als marketingmanager bij een openstaande vacature? En belangrijker: Hoe voorkom je dat deze schaarste de groei van je bedrijf beperkt of je innovatievermogen limiteert?
Waar zit de krapte in goede kandidaten?
In een groot aantal sectoren – zoals development en IT – is al langere tijd grote schaarste. In overige sectoren als marketing en HRM zien we vanuit Jellow dat het ook daar enorm moeilijk blijkt te zijn om de juiste kandidaten te vinden en aan je te binden. Dit is het geval in de vaste arbeidsmarkt en in een aantal sectoren ook in de freelance markt.
Om deze uitdaging snel het hoofd te bieden, wordt van alles uit de kast gehaald. Vaak wordt dan gedacht aan het verhogen van de primaire arbeidsvoorwaarden én extra aantrekkelijke secundaire voorwaarden als bonussen, startpremies, leaseauto’s en vergrote opleidingsbudgetten. Alles om die twijfelende kandidaat over de streep te trekken. Daarna is het weer zaak die nieuwe collega aan boord te houden. De mogelijkheden om van baan te switchen zijn in bovengenoemde sectoren momenteel groter dan ooit.
Welke opties heb je als marketingmanager of teamlead?
Ben je op zoek naar een permanente invulling van die vacature in je marketingteam? Let wel op, je vist met veel concurrenten in een kleine vijver. Moet je dan maar genoegen nemen met een mindere kandidaat? Natuurlijk niet!
Je kunt als marketingmanager dan denken aan de volgende opties. Uiteraard met een paar voor de hand liggende voor- en nadelen:
Intern oplossen
Voordeel: Verkorte inwerkperiode voor huidige werknemer door bekendheid met functie en bedrijf.
Nadeel: Extra belasten van huidige werknemer met meer taken/verantwoordelijkheden, die buiten de eigen functie vallen
Freelancer inhuren
Voordeel: Snel en flexibel een specialist ter beschikking in je team.
Nadeel: Potentieel minder commitment met bedrijf door verschillende opdrachtgevers tegelijkertijd.
Marketingbureau inschakelen
Voordeel: Snel een specialist ter beschikking.
Nadeel: Relatief dure oplossing met een specialist die buiten je team staat.
Recruiter/intermediair inschakelen
Voordeel: Snel gebruikmaken van het netwerk van de intermediair voor vergrote kans bij werving.
Nadeel: In een krappe arbeidsmarkt is extra bereik (bijna altijd) niet de oplossing om kandidaten te binden.
De beste oplossing? It depends…
Vanuit mijn eigen ervaring als lead van het marketingteam bij Jellow merk ik ook dat het vinden van nieuwe vaste collega’s moeizaam gaat. Het is niet anders. Hierop anticiperen we door functies tussentijds freelance in te vullen totdat die nieuwe collega geworven is. Zo bestaat het marketingteam uit een hybride vorm van vaste collega’s en samenwerkingen met freelance marketing specialisten en marketingbureaus om zo stabiliteit in onze groei te hebben. Hierbij is bouwen en onderhouden van de relatie binnen ons hybride team cruciaal om grip te hebben op doorstroom en uitstroom.
Bij Jellow is deze gecombineerde teamvorm simpelweg ook ‘practice what you preach’. Zo proberen we met ons hybride team de afhankelijkheid van een onzekere arbeidsmarkt zo klein mogelijk te houden.