Je staat als ondernemer of als manager voor een grote uitdaging. Je weet (ongeveer) wat je wilt bereiken. Helaas heb je momenteel niet de juiste expertise in huis. Of om het nog ingewikkelder te maken; je hebt geen idee wat voor type expert het meest geschikt is voor deze uitdaging. De huidige medewerkers herkennen zich niet in de werkzaamheden en bovendien zijn ze veel te druk. Van vrienden of branchegenoten hoor je later dat het samenwerken met freelancers wel bevalt en jij vraagt jezelf dan vooral af: “Welke freelancers heb je nou eigenlijk allemaal? Dan weet ik waar ik straks moet zoeken.”
Wat is precies het probleem? Welke oplossingen zijn er?
Voordat je online op zoek gaat naar de meest geschikte freelancer is het belangrijk om wederom de situatie goed in kaart te brengen. Dit heb je natuurlijk al in je hoofd gedaan, maar door het even kort op te schrijven werkt het altijd verhelderend. Vervolgens kan je het vakgebied, specialisme en de functietitel bepalen.
Een handige manier voor het in kaart brengen van je behoefte is de SPIN methode van Neil Rackham: Situatie, Probleem, Implicatie en Nut. De methode wordt veel gebruikt door consultants die de behoefte in kaart willen brengen bij de klant. Volg onderstaande vier stappen:
- Situatie: Wat is de situatie van je bedrijf? Hoeveel mensen heb je in dienst? Met welke leveranciers (bijv. bureaus) werk je? Maak je gebruik van bepaalde machines en/of softwares? Ben je aan het groeien, krimpen, fuseren, etc.?
- Probleem: Welke problemen ervaar je binnen de huidige processen? Wie en/of wat is daar verantwoordelijk voor? Zijn het collega’s en/of leveranciers? Is er bijvoorbeeld een storing in de huidige machines of software?
- Implicatie: Wat doet dit probleem met de doelstellingen van jouw bedrijf? Wat doet het jou als ondernemer of als manager? Kom je nu bijvoorbeeld tijd tekort of gaat de omzet omlaag? Wat gebeurt er allemaal als je geen actie onderneemt? Waar zit de pijn?
- Nut: Wat kan een oplossing zijn voor dit probleem, om verdere implicaties te voorkomen? Heeft het bijvoorbeeld nut om de leverancier (bijv. bureau) te vervangen voor een expert? Waarom heeft dat nut? Heeft het nut om de huidige software te laten optimaliseren door een expert? Hoe zie je die samenwerking met een expert precies voor je?
Het vakgebied kiezen waar jouw freelancer actief is
Zodra je deze SPIN-vragen hebt beantwoordt, kom je er waarschijnlijk al snel achter wat het gewenste eindresultaat is van jouw uitdaging. Hiermee kan jij bepalen in welk vakgebied jouw geschikte freelancer waarschijnlijk actief is. Om je hierin te helpen zetten wij alle bestaande freelance vakgebieden in de zakelijke dienstverlening op een rij. Klik op het vakgebied indien je meer informatie wilt of wanneer je de zoektocht alvast wilt starten. Lees het artikel eerst verder indien je jouw zoektocht nog verder wilt optimaliseren.
- Communicatie (Communicatieadviseur, tekstschrijver, copywriter, translator, tolk, Duits vertaler)
- Marketing (Social media manager)
- Sales
- HRM
- Development (Webbouwer, WordPress ontwikkelaar, Woocommerce consultant, applicatie ontwikkelaar, Python programmeur, WordPress programmeur, Arduino programeur, Wix specialist)
- IT
- Finance (Financieel medewerker, boekhouder, fiscalist, Excel expert)
- Juridisch (Bemiddelaar)
- Design (Grafisch designer/ontwerper, vormgever, tekenaar, website maker, art director, animator, DTP’er, filmmaker)
- Logistiek
- Inkoop
- Management ondersteuning (Kwaliteitsmanager, planner, management assistent, professional organizer)
- Industrie (Toezichthouder, bouwtechnische tekenaar, industrieel vormgever)
- Training & Coaching
- Overheid
- Onderwijs (Docent, bijvoorbeeld Docent Nederlands)
- Zorg
Kies nu één of meerdere specialismen
Specialismen binnen een vakgebied zeggen iets over de specifieke kennis en kunde van een freelancer. Het gaat hier dus om praktische handelingen die de freelancer kan verrichten tijdens de opdracht.
Laten we hier even een paar voorbeelden nemen, om te beginnen met het vakgebied Marketing. Je hebt tenslotte in je SPIN analyse bevestigd dat marketing het meeste nut heeft voor het verhogen van het aantal klanten in je webshop. Je vindt het belangrijk dat de marketeer deze nieuwe klanten werft op een manier die past bij jouw bedrijf in de e-commerce wereld. Je werkt al met SEA Marketing (Search Engine Advertising), maar gelooft dat er meer kansen zitten in marketing. De (marketing) specialismen waar jij nog meer goede verhalen over hoort zijn o.a. E-mailmarketing, Social Media Advertising en SEO marketing (Search Engine Optimization). Je noteert de specialismen en besluit dat de geschikte freelancer deze absoluut in zijn of haar profiel moet hebben staan.
In een ander voorbeeld kijken we naar het vakgebied HRM. Vanwege de groei van jouw (MKB-)bedrijf wil je voorkomen dat de bedrijfscultuur (samen, persoonlijk, innovatief) verloren gaat. Je zoekt daarom een freelancer gespecialiseerd in het adviseren van de directie, het voeren van sollicitatiegesprekken en het opstellen van een employer branding strategie.
Ben je bijvoorbeeld benieuwd naar de specialismen in het vakgebied Development? Lees dan ook deze blog.
Vervolgens kies je een functietitel
We willen het niet te ingewikkeld voor je maken, maar toch willen we je uitdagen om te proberen het beestje bij zijn naam te noemen. Kies daarom een functietitel. Dit is de titel waarmee een freelancer zichzelf voor zou stellen bij bijvoorbeeld een kennismakingsgesprek.
Wanneer je kijkt naar de marketing opdracht, kun je denken aan Online Specialist, Online Marketeer of E-commerce Marketeer.
Bij de HR opdracht past de titel HR Manager het beste. Indien er al dan niet gelijkwaardig wordt samengewerkt met andere HR professionals moet je al snel denken aan HR Adviseur of HR Business Partner. Je spreekt hier niet over enkel uitvoerende functietitels zoals HR Medewerker of HR Officer, omdat er grotendeels op strategisch niveau wordt gewerkt.
Het is belangrijk om zoveel als mogelijk functietitels te vermijden die de freelancers te laag kunnen inschatten. Iemand aanspreken als ‘Marketing Medewerker’ kan in het verkeerde keelgat schieten bij een ervaren Marketing Specialist.
Overige kenmerken van de freelancer
In de meeste gevallen zegt het vakgebied, de specialismen en de functietitel al heel veel over wie je geschikte freelancer is. Toch zien wij dat de beste matches worden gemaakt wanneer er ook nog een aantal overige kenmerken worden beschreven, zoals branche ervaring, software kennis en (vak)diploma’s.
Kom je er niet helemaal uit?
Dat is absoluut niet iets om je voor te schamen. Het uitschrijven van de opdrachtomschrijving kan een uitdaging voor iedereen zijn, voornamelijk wanneer het om een complexe opdracht gaat.
Wij hebben er bij Jellow daarom voor gekozen om een onboarding team samen te stellen. Met dit team zorgen wij ervoor dat we samen met jou de opdracht concretiseren en in een mooi template zetten. Jij hoeft daarom alleen maar via de telefoon door te geven wat de specificaties zijn. Uiteraard zou het wel helpen als je zelf zoveel mogelijk op papier zet voorafgaand aan het gesprek kennismakingsgesprek.
Nieuwsgierig naar de freelancers in Jellow? Vraag een demo aan en wij geven je online in 5 minuten een rondleiding. Contact: [email protected] of bel naar 085 877 00 70.